• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 11, شماره 21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 11, شماره 21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی میزان و علل اضطراب پژوهشی در دانشجویان: رویکرد آمیخته(مورد مطالعه دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه بیرجند)

    (ندگان)پدیدآور
    غلام پور, میثمرستمی نژاد, محمد علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    738.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پژوهش و توسعه مهارت­های پژوهشی آن­ها از اهداف مهم آموزش عالی کشورها می­باشد در این میان کاهش اضطراب پژوهشی دانشجویان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان  و علل اضطراب پژوهش در دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­باشد. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت، هدف­ها و سؤالات پژوهش آمیخته و از نوع طرح تبیینی است. این پژوهش ازنظر هدف جزو پژوهش­های کاربردی است. جامعه آماری موردمطالعه در این پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم­تربیتی و روان­شناسی دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 97-98 بودند که تعدادشان 214 نفر بود. برای سنجش میزان اضطراب پژوهشی دانشجویان در مرحله اول(کمی) پژوهش از پرسشنامه انکبوزی (2013) استفاده شد. در مرحله دوم پژوهش(کیفی) با توجه به یافته­های مرحله اول با استفاده از نمونه­گیری هدفمند 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند و داده­ها­، از طریق مصاحبه­ نیمه‌ساختار یافته جمع­آوری شدند. تحلیل داده­ها از طریق فرآیند کد­گزاری انجام شد. نتایج مرحله اول نشان داد میانگین اضطراب پژوهشی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است. در ادامه و در مرحله دوم پژوهش(مرحله کیفی) عوامل مؤثر بر اضطراب دانشجویان در 5 مقوله اصلی؛ عوامل مرتبط با دانشجو، استاد، دانشکده، نظام آموزشی، جامعه سازمان یافت.
    کلید واژگان
    اضطراب
    پژوهش
    دانشجو
    تحصیلات تکمیلی
    رویکرد آمیخته

    شماره نشریه
    21
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

    شاپا
    2538-2241
    URI
    http://www.icsajournal.ir/article_114928.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/436852

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب