سنجش میزان سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن
(ندگان)پدیدآور
صادقی, علیرضاهواس بیگی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه استادان دانشگاه علامه طباطبائی و تعداد آنها در دانشکده های مختلف برابر با 538 نفر است. برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شد. بعد از اجرای فرمول کوکران، تعداد کل نمونه در مجموع 224 نفر مشخص شد. پژوهشحاضر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای سنجش پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به این منظور 20 نفر از اعضای جامعه( استادان) را به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه در اختیار آنها قرار داده شد و با استفاده از نرم افزار spss میزان آلفای کرونباخ، (83/0) برآورد شد. پس از جمعآوری دادهها و با کمک نرمافزار SPSS اطلاعات طبقهبندیشده تنظیم، تلخیص و تحلیل شدند و با توجه به ماهیت تحقیق از روشهای آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی مانند آزمون تی تک نمونهای، آزمون مانوا ( تحلیل واریانس چندمتغیره)، آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد سواد چندفرهنگی استادان در بعد نگرش و مهارت و دانش چندفرهنگی در سطح مطلوبی قرار دارد. اولین و مهمترین پیشنهاد استادان برای ارتقاء سواد چندفرهنگی، در واقع احترام به فرهنگ های ایرانی بدون هرگونه سلسله مراتب است و آخرین پیشنهادی که از نظر استادان از درجه اهمیت کمتری برخوردار است، شنیده شدن صدای تمامی فرهنگ ها در برنامه درسی است.
کلید واژگان
سواد چندفرهنگیدانش چندفرهنگی
نگرش چندفرهنگی
مهارت چندفرهنگی
اعضای هیئت علمی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشیار برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشگر پسا دکتری دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2538-2241Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مبانی معرفت شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی
غریبی, جلال؛ گلستانی, هاشم؛ جعفری, ابراهیم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-02-20)این پژوهش با هدف بررسی مبانی معرفت شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی، به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی، انجام گرفت. حوزه پژوهش شامل کتابها، مجلات و نوشتههای مرتبط با موضوع پژوهش بود که جهت نمونهگیری نیز به علت ...
-
شناسایی و تدوین اصول تعلیموتربیت چندفرهنگی جمهوری اسلامی ایران
صادقی, علیرضا؛ عزیزی, یعقوب (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, 2022-03-21)جامعۀ کثرتگرا و چندفرهنگی زمانی میتواند در گذار از تهدید به فرصت پیش رود که تعلیموتربیتِ چندفرهنگی و تنوع قومی بر مرکب اصول سوار شود. برنامۀ درسی چندفرهنگی سازگار با قابلیتها و ظرفیتهای نظام جمهوری اسلامی ایران بیش ...
-
جلوه هایی از تربیت چندفرهنگی در مثنوی معنوی با محوریت نگرش عرفانی
کاکه رش, فرهاد؛ خاتونی, هیرو (دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, 2016-11-21)مولوی، بزرگترین شاعر و نویسنده عارف قرن هفتم و در تاریخ زبان و ادب فارسی، شخصیّتی دورانساز و تأثیرگذار در تحوّلات ادبی فرهنگی بوده است. آثار مولوی، تاکنون هدف رویکردهای مختلف پژوهشی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر، تلاش ...




