توانمندسازی دانشجویان در فرایند راهنمایی رساله دکتری
(ندگان)پدیدآور
شکوری مغانی, سعیدشعبانی ورکی, بختیار
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده این پژوهش، با هدف فهم تجربههای زیسته دانشجویان دکترا در پیوند با توانمندسازی آنها در فرایند راهنمایی رساله انجام شده است. نوع پژوهش، کیفی و روش پژوهش، پدیدارشناسی توصیفی هوسرل بود. مصاحبه شوندگان، ده تن از دانشجویان دکتری بودند که با روش گلوله برفی انتخاب و با استفاده از ابزار مصاحبه باز پاسخ استاندارد، با آنها مصاحبه شد. قابلیت اعتماد یافته-ها (باورپذیری، انتقالپذیری، تأیید پذیری و قابلیت وابستگی) از طریق بررسی توسط اعضاء، توصیف فربه و ممیزی بیرونی احراز شد. نتایج پژوهش، بیانگر فرازوفرود وضعیت توانمندسازی در فرایند راهنمایی است. ازجمله عوامل افزایش دهنده توانمندی؛ گزینش راهنما، درک همدلانه، نقشهای سیال، بازخورد اثربخش و قابلیتهای دانشجو است. از جمله عوامل کاهنده توانمندی؛ مسئولیتپذیری حداقلی، عدم تخصص و سوء بازخورد راهنما است که دانشجو را به مسیرهای غیرمتعارف سوق می-دهد. واژههای کلیدی: راهنمایی رساله، تجربه زیسته دانشجو، توانمندسازی
کلید واژگان
راهنمایی رسالهتجربه زیسته دانشجو
توانمندسازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانش آموختهاستاد، فلسفه روش شناسی تحقیق آموزشی
شاپا
1735-448X2476-7654



