بررسی حساسیت توزیع تنش گرمایی برای یک پیل سوختی اکسید جامد صفحهای
(ندگان)پدیدآور
فحص, عمادقاسمی, مجید
نوع مدرک
Textگرایش انتقال حرارت و پیشرانش
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریسیته بهواسطه دستگاه الکترو-شیمیایی پیل سوختی انجام میگیرد. بهوسیله دمای عملیاتی بالای پیل سوختی اکسید جامد (بین 700 و 1000)، تنش گرمایی به وجود آمده که عامل اصلی شروع و انتشار ترک است. این پدیده ممکن است باعث نشت گاز، ناپایداری ساختار و توقف عملیات SOFC قبل از عمر مفید آن باشد. هدف این پژوهش ارائه روشی برای پیشبینی شروع ترکها در یک SOFC صفحهای متخلخل ناهمسانگرد است. دما و توزیع تنش محاسبه میشود. در این روش از ضریب شدت تنش و انتگرال-جی مواد برای پیشبینی شروع ترک در داخل آند و کاتد متخلخل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بالاترین تنش گرمایی در گوشههای بالای کاتد و در گوشههای پایین آند رخ میدهد. بهعلاوه، ضخامت الکترود کاتد در سمت چپ، به میزان %5/1 افزایش مییابد. درنهایت، شروع ترک در سمت چپ بین گوشههای بالایی و پایینی کاتد رخ میدهد.
کلید واژگان
پیل سوختی اکسید جامددینامیک سیالات محاسباتی
المانهای محدود
تنش گرمایی
ضریب شدت تنش
شروع ترک
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-12-211399-10-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشکده مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسیدانشکده مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی



