نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیانی, محمدحسینfa_IR
dc.contributor.authorجوادی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorمنفرد, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-22T18:48:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-13T18:48:06Z
dc.date.available1399-07-22T18:48:05Zfa_IR
dc.date.available2020-10-13T18:48:06Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-02-17en_US
dc.date.submitted1397-11-28fa_IR
dc.identifier.citationکیانی, محمدحسین, جوادی, محسن, منفرد, مهدی. (1399). بررسی وجودی-استعلایی نسبت «علیت و آگاهی» از دیدگاه یاسپرس و ملاصدرا. پژوهش‌های عقلی نوین, 5(9), 23-36. doi: 10.22081/nir.2020.53628.1091fa_IR
dc.identifier.issn۲۵۸۸-۲۶۱۹
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22081/nir.2020.53628.1091
dc.identifier.urihttp://novin.isca.ac.ir/article_69251.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435659
dc.description.abstractدیدگاه یاسپرس و ملاصدرا دربارۀ نسبت علیّت و آگاهی را می‌توان مبتنی بر رویکرد وجودی – استعلایی حاکم بر فلسفۀ ایشان به نحو تطبیقی بررسی نمود. هر دو اندیشمند، علیّت را به‌مثابه قاعده‌ای متعلق به عالم عینی لحاظ کرده و معتقدند علیّت در رابطه با هستی جهان و در مقام تحلیل روابط موجودات، نسبتی عمیق با شناخت برقرار کرده است و براین اساس علیّت را در مقام اثبات، ثبوت و تحقق شناخت مد ‌نظر قرار داده‌اند. اما در عین حال وجوه تمایزی میان دیدگاه ایشان به شرح ذیل وجود دارد:<br /> نخست، در مقام اعتبار اصل علیّت در شناخت مطلقِ هستی و هستیِ انسان؛ با توجه به اصالت وجود در اندیشة ملاصدرا، علیّت نقشی اساسی در شناخت آدمی برعهده دارد، اما از نگاه یاسپرس، شناخت این مسائل از دایرۀ جهان‌شناسی سنتی و مقولات پدیدارشناسانه خارج است. دوم؛ معنا و حدود آزادی، ناظر به نگرش آن‌ها به اصل علیّت، متمایز است، چنانچه یاسپرس، علیّت و ضرورت علّی را به دلیل مخالفت یا ایجاد محدودیت در آزادی انسان، نفی می‌کند، اما ملاصدرا، اختیار آدمی را به علم و آگاهی از مبادی اعمال و رفتارش نسبت می‌دهد و اعتقاد دارد انسان، مختار است از آن ‌جهت که مجبور است و مجبور است از آن‌ جهت که مختار است. در نهایت به نظر می‌رسد ملاصدرا با توجه به قوس صعود و عین‌الربط دانستن انسان، علیّت را موضعی برای قوام استعلای آدمی می‌‌داند، حال‌ آنکه یاسپرس، انکار علیّت در حوزة اراده و رفتار انسان را مبنایی برای توجیه استعلا قرار می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent737
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی)fa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌های عقلی نوینfa_IR
dc.relation.ispartofNew Intellectual Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22081/nir.2020.53628.1091
dc.subjectواقعیت عینیfa_IR
dc.subjectشناختfa_IR
dc.subjectهستیfa_IR
dc.subjectضرورت علّیfa_IR
dc.subjectاراده آزادfa_IR
dc.titleبررسی وجودی-استعلایی نسبت «علیت و آگاهی» از دیدگاه یاسپرس و ملاصدراfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قمfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأات علمی دانشگاه قمfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه قمfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue9
dc.citation.spage23
dc.citation.epage36


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد