| dc.contributor.author | کیانی, محمدحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | جوادی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | منفرد, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-22T18:48:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-13T18:48:06Z | |
| dc.date.available | 1399-07-22T18:48:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-13T18:48:06Z | |
| dc.date.issued | 2020-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-02-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-11-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیانی, محمدحسین, جوادی, محسن, منفرد, مهدی. (1399). بررسی وجودی-استعلایی نسبت «علیت و آگاهی» از دیدگاه یاسپرس و ملاصدرا. پژوهشهای عقلی نوین, 5(9), 23-36. doi: 10.22081/nir.2020.53628.1091 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۵۸۸-۲۶۱۹ | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22081/nir.2020.53628.1091 | |
| dc.identifier.uri | http://novin.isca.ac.ir/article_69251.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435659 | |
| dc.description.abstract | دیدگاه یاسپرس و ملاصدرا دربارۀ نسبت علیّت و آگاهی را میتوان مبتنی بر رویکرد وجودی – استعلایی حاکم بر فلسفۀ ایشان به نحو تطبیقی بررسی نمود. هر دو اندیشمند، علیّت را بهمثابه قاعدهای متعلق به عالم عینی لحاظ کرده و معتقدند علیّت در رابطه با هستی جهان و در مقام تحلیل روابط موجودات، نسبتی عمیق با شناخت برقرار کرده است و براین اساس علیّت را در مقام اثبات، ثبوت و تحقق شناخت مد نظر قرار دادهاند. اما در عین حال وجوه تمایزی میان دیدگاه ایشان به شرح ذیل وجود دارد:<br /> نخست، در مقام اعتبار اصل علیّت در شناخت مطلقِ هستی و هستیِ انسان؛ با توجه به اصالت وجود در اندیشة ملاصدرا، علیّت نقشی اساسی در شناخت آدمی برعهده دارد، اما از نگاه یاسپرس، شناخت این مسائل از دایرۀ جهانشناسی سنتی و مقولات پدیدارشناسانه خارج است. دوم؛ معنا و حدود آزادی، ناظر به نگرش آنها به اصل علیّت، متمایز است، چنانچه یاسپرس، علیّت و ضرورت علّی را به دلیل مخالفت یا ایجاد محدودیت در آزادی انسان، نفی میکند، اما ملاصدرا، اختیار آدمی را به علم و آگاهی از مبادی اعمال و رفتارش نسبت میدهد و اعتقاد دارد انسان، مختار است از آن جهت که مجبور است و مجبور است از آن جهت که مختار است. در نهایت به نظر میرسد ملاصدرا با توجه به قوس صعود و عینالربط دانستن انسان، علیّت را موضعی برای قوام استعلای آدمی میداند، حال آنکه یاسپرس، انکار علیّت در حوزة اراده و رفتار انسان را مبنایی برای توجیه استعلا قرار میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 737 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای عقلی نوین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | New Intellectual Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22081/nir.2020.53628.1091 | |
| dc.subject | واقعیت عینی | fa_IR |
| dc.subject | شناخت | fa_IR |
| dc.subject | هستی | fa_IR |
| dc.subject | ضرورت علّی | fa_IR |
| dc.subject | اراده آزاد | fa_IR |
| dc.title | بررسی وجودی-استعلایی نسبت «علیت و آگاهی» از دیدگاه یاسپرس و ملاصدرا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیأات علمی دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشگاه قم | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 36 | |