بررسی وجودی-استعلایی نسبت «علیت و آگاهی» از دیدگاه یاسپرس و ملاصدرا
(ندگان)پدیدآور
کیانی, محمدحسینجوادی, محسنمنفرد, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دیدگاه یاسپرس و ملاصدرا دربارۀ نسبت علیّت و آگاهی را میتوان مبتنی بر رویکرد وجودی – استعلایی حاکم بر فلسفۀ ایشان به نحو تطبیقی بررسی نمود. هر دو اندیشمند، علیّت را بهمثابه قاعدهای متعلق به عالم عینی لحاظ کرده و معتقدند علیّت در رابطه با هستی جهان و در مقام تحلیل روابط موجودات، نسبتی عمیق با شناخت برقرار کرده است و براین اساس علیّت را در مقام اثبات، ثبوت و تحقق شناخت مد نظر قرار دادهاند. اما در عین حال وجوه تمایزی میان دیدگاه ایشان به شرح ذیل وجود دارد: نخست، در مقام اعتبار اصل علیّت در شناخت مطلقِ هستی و هستیِ انسان؛ با توجه به اصالت وجود در اندیشة ملاصدرا، علیّت نقشی اساسی در شناخت آدمی برعهده دارد، اما از نگاه یاسپرس، شناخت این مسائل از دایرۀ جهانشناسی سنتی و مقولات پدیدارشناسانه خارج است. دوم؛ معنا و حدود آزادی، ناظر به نگرش آنها به اصل علیّت، متمایز است، چنانچه یاسپرس، علیّت و ضرورت علّی را به دلیل مخالفت یا ایجاد محدودیت در آزادی انسان، نفی میکند، اما ملاصدرا، اختیار آدمی را به علم و آگاهی از مبادی اعمال و رفتارش نسبت میدهد و اعتقاد دارد انسان، مختار است از آن جهت که مجبور است و مجبور است از آن جهت که مختار است. در نهایت به نظر میرسد ملاصدرا با توجه به قوس صعود و عینالربط دانستن انسان، علیّت را موضعی برای قوام استعلای آدمی میداند، حال آنکه یاسپرس، انکار علیّت در حوزة اراده و رفتار انسان را مبنایی برای توجیه استعلا قرار میدهد.
کلید واژگان
واقعیت عینیشناخت
هستی
ضرورت علّی
اراده آزاد
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اسلام تمدنی)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قمعضو هیأات علمی دانشگاه قم
استادیار دانشگاه قم




