مطالعات فرهنگی، چندفرهنگی و فرهنگ رسانهای
(ندگان)پدیدآور
خدابنده بایگی, ایمان
نوع مدرک
Textعلمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده ما در رسانه و جامعۀ مصرفی کاملاً غرق شدهایم و بنابراین مهم است که یاد بگیریم چگونه معانی و پیامهای آن را بفهمیم، چگونه آن را تفسیر کنیم و چگونه از آنها انتقاد کنیم. مطالعات فرهنگی به ما اجازه میدهد تا تمامی گسترۀ یک فرهنگ را موردبررسی قرار دهیم و بهصورت انتقادی موشکافی کنیم بدون هیچ نوع پیشداوری علیه یکگونۀ متن فرهنگی، نهاد فرهنگی یا عمل فرهنگی. این مقاله، دربارۀ سهم بالقوه رویکردهای مطالعات فرهنگی در سواد رسانهای است. مطالعات فرهنگی شامل پروژه سهجانبۀ تجزیهوتحلیل تولید و اقتصاد سیاسی فرهنگ، متون فرهنگی و دریافت مخاطبان از آن متون و اثرات آنها است. این رویکرد جامع باعث اجتناب از تمرکز بسیار محدود در یک بعد از پروژه و نادیده گرفتن بقیه ابعاد میشود. برای جلوگیری از چنین محدودیتهایی، من یک رویکرد چندوجهی را پیشنهاد میکنم که الف) در مورد تولید و اقتصاد سیاسی بحث میکند ب) تحلیل متنی را درگیر میکند ج) دریافت و استفاده از متون فرهنگی را مطالعه میکند.
کلید واژگان
مطالعات فرهنگیفرهنگ رسانهای
تولید و اقتصاد سیاسی
تحلیل متنی
دریافت مخاطب
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتIranian Association for cultural studies & communication



