Volume 3, Issue 1

 

ارسال های اخیر

  • حقیقت و جایگاه انسان 

    فیاضی غزنوی, محمدعلی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده متکلمان مسلمان درباره حقیقت و ماهیت انسان، آراء مختلفی ارائه کرده‌اند. برخی حقیقت انسان را جسم و برخی عَرض، بعضی مجرد از جسم و عَرض و بعضی دیگر مرکب از آن دو، دانسته‌ است. برخی انسان را مرکب از روح و بدن و بعضی مرکب ...

  • بررسی مبانی سکولاریسم 

    کریم حسینی, سید (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده سکولاریسم به‌عنوان یک جریان فکری مسلط در جهان غرب و به‌مثابه یک تفکر، نوعی اندیشه در باب حیات بشری است که در آن ساحت حیات جمعی انسان‏ها، عاری از مرجعیت دین و تأثیر عوامل ماورایی در نظر گرفته می‏شود. یکی از آن مباحث ...

  • مکتب کلامی بلخ 

    رحیم زاده, محمدنبی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده: مرجئه ازجمله مکاتب کلامی در تمدن و فرهنگ اسلامی است که تأثیر آن در فرهنگ بخش عمده‌ای از جهان اسلام نمودار است. این مکتب در برهه‌ای خاص از تاریخ اسلام متولد گردید، رشد کرد و بارور شد و بخش مهمی از جهان اسلامی را ...

  • رابطه ایمان و تجربه دینی از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی 

    محراب الدین کاظمی, سید (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده: در این مختصر به بحث ایمان و رابطه آن باتجربه‌های دینی از دیدگاه جوادی آملی پرداخته‌شده است که مهم‌ترین نکات در باب حقیقت ایمان و تجربه‌های دینی از منظر ایشان به مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و زبان‌شناسی ایشان ...

  • گریه بر امام حسین در دایره بدعت و سنت 

    عباسی, محمدهادی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده گریستن در فراق عزیزان و بزرگان دین، یکی از سنت‌های ثابت در سیره پیامبر اسلام، اهل‌البیت: و صحابه است. گرچه عده‌ای ادعای بدعت بودن آن را دارند؛ ولی چنانکه از تعریف بدعت آشکار است، گریستن، نوآوری در دین نیست، بلکه ...

  • مؤلفه‌های اثرگذار در تمدن نوین اسلام (آرمان‌شهر) 

    صادقی, عبدالله (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده با ظهور اسلام پایه‌های تمدن شکوهمندی گذاشته شد که قرن‌ها داعیه‌دار تمدن سازی بود. ولی اکنون از دوران طلایی خود فاصله دارد و نیازمند تحول در ساختارهایش می‌باشد. نگرش سیستمی به دین راهکار اساسی است. زیرا نگرش سیستمی ...