Kanz Philosophia

ارسال های اخیر

  • نگاهی به نظریه بداء 

    مدد شریفی, علی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-03-21)
    بداء در لغت به معنای ظهور و آشکار شدن امر پنهان آمده است و در اصطلاح علم کلام به معنای دگرگونی و تبدیل رأی به رأی دیگر است. گرچه بداء در قرآن، به خداوند نسبت داده نشده است؛ امّا در روایات ائمه معصومین] در موارد مختلف بداء ...

  • سیری در مبانی نظری معاد از دیدگاه ملاصدرا 

    حیدری, حبیب‌الله (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-03-21)
    نوشتار حاضر، سیری گذرا در مبانی نظری معاد از دیدگاه حکیم ملاصدرای شیرازی است. او با توجه به اصول ابداعی خودش تصویری از معاد ارائه می‌دهد که طبق آن پس از مفارقت نفس از بدن، نفس به‌وسیله قوه خیال بدن مثالی را که شبیه بدن ...

  • رابطه دین و تجربه دینی 

    حسین جعفری, علی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-03-21)
    برخی از فلاسفه دین معاصر، برخلاف متکلمان و فیلسوفان دین قدیم که منشأ دین را وحی الهی می‌دانستند، آن را تجارب دینی می‌دانند. سپس در مورد چگونگی تجربه دینی، انواع تجارب دینی، اعتبار آن‌ها، تفسیرهای آن‌ها و نیز عوامل و ...

  • بررسی آثار و پیامدهای حرکت جوهری 

    هاشمی, هادی؛ صالحی اردکانی, علی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-03-21)
    حرکت جوهری در فلسفه اسلامی مبحثی است که برای اولین بار توسط ملاصدرا مطرح گردید. فلاسفه پیش از او، حرکت را صرفاً در مقولات عرضی جایز می‌دانستند. حرکت جوهری به این معنا که جهان همیشه در حال نو شدن و خلع و لبس است، موجب تحولات ...

  • رؤیت خداوند در اندیشه شیخ طوسی; 

    نوری, عبدالحسین (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-03-21)
    رؤیت خداوند از دیدگاه اکثریت اهل سنت با توجه به مستندات روایی و نگاه سطحی به آیات قرآن کریم، حداقل در آخرت امکان‌پذیر است؛ امّا علمای شیعه و در رأس آن شیخ طوسی; در تفسیر کلامی «تبیان»، هرگونه دیدار با چشم سر را نسبت به ...

  • ازدواج موقت از منظر صحابه در نگاه صحیحین 

    جعفر حسینی, سید (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-09-23)
    متعه یا ازدواج موقت، همواره در طول تاریخ اسلام، میان شیعه و اهل سنت مورد نزاع و کشمکش بوده است و هرکدام جهت اثبات ادعای خود، دلایلی را مطرح کرده‌اند. آنچه به روشن شدن این مسئله کمک می‌کند، دیدگاه صحیح اصحاب پیامبر, و ...

  • پیامبراکرم, ازدید گاه صحیحین 

    عارفی, محمدخان (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-09-23)
    دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم از جایگاه رفیعی در میان اهل سنت برخوردار است؛ اما در آنها متأسفانه روایاتی راجع به پیامبر اکرم, نقل شده که به‌هیچ‌عنوان با قرآن و روایات معتبر فریقین سازگاری ندارد. در این روایات آمده است که ...

  • جواز ساخت بنا بر روی قبور (با تکیه ‌بر صحیحین) 

    کریم حسینی, سید (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-09-23)
    ساخت بنا و مسجد بر قبور یکی از مسائلی است که امروزه وهابیت با آن به مخالفت پرداخته و شبهاتی را در این باره وارد کرده است. هرچند تلاش‌های علمی زیادی در این مورد از سوی دانشمندان صورت گرفته؛ اما این پاسخ‌ها به‌طور کامل در ...

  • چشم‌اندازی به سنت و صحیحین 

    فیاضی غزنوی, محمدعلی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-09-23)
    سنت اسلامی با بعثت پیامبر اسلام, آغاز شده و در نگاه شیعه بعد از رحلت وی, توسط امامان معصوم} ادامه یافته و از قرن دوم به بعد با تدوین و نگارش اندیشوران، بویژه مشایخ ثلاثه، ماندگار شده است. اما در جهان اهل سنت، بعد از یک سده ...

  • وصایت امام علی از نگاه صحاح سته 

    علی واعظ زاده, سید (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2015-09-23)
    وصیت از سنت‌های مؤکد اسلام است که گاه به اقتضای شرایط حتی شکل وجوب به خود می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مباحثی که درباره صدر اسلام مورد اختلاف مسلمانان است، وصایت امام علی} می‌باشد. وصایتی که در امت‌های پیشین نیز بوده است. چنین ...

  • بررسی آیه تطهیر با رویکرد اثبات امامت حضرت علی (علیه‌السلام) 

    انور سجادی, سید (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-09-23)
    آیه 33 سوره احزاب که معروف به آیه تطهیر است، از اراده الهی برای دورکردن و زایل ساختن هر نوع پلیدی و ناپاکی از گروه خاص خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که تنها این گروه از این عنایت ویژه‌ای الهی بهره‌مند هستند و حضرت حق این امتیاز ...

  • نقد و بررسی نظریه حرکت دوگانه فضل الرحمن 

    علی واعظی, محمد (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-09-23)
    بعد از قرن چهاردهم، با ظهور مجموعه‌ای از تحولات، در عرصه‌های فکری و علمی که نام مدرنیته بر آن‌ها نهاده شده است، اسلام در مواجهه با آن قرار گرفت. در این میان یکی از متفکران شبه‌قاره هند به نام فضل الرحمن ملک، بی‌شک یکی از ...

  • رابطه دینداری وخرد ورزی 

    پدیدآور نامشخص (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-09-23)
    چه رابطه ی میان تدین وتعقل وجود دارد؟ آیا دینداری ملازم با خرد ورزی است، یا معارض یا بی تفاوت؟ به نظر می رسد توهم تعارض میان عقل ودین ناشی از عدم شناخت صحیح مفهوم آن ها وخلط میان قلمرو آنان است. در صورت شناخت دقیق این دو ...

  • سیری در مبانی نظری سنّت‎گرایی 

    الله حیدری, حبیب (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-09-23)
    نوشتار حاضر، سیری است گذرا در مبانی نظری سنّت‎گرایی. مقاله با بررسی تعاریف گوناگون سنّت آغاز می‏شود و با تعریف سنت‏گرایی و بیان تفاوت آن با سنّت ادامه می‎یابد. سپس وارد بحث اصلی شده و به بررسی مولفه‎های نظری جهان‏بینی ...

  • رابطه حق و تکلیف 

    فیاضی غزنوی, محمدعلی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-09-23)
    واژه «حق» به معنای «ثبوت« و «صدق» است و «تکلیف» به معنای دستور و خواستن است. اساسی ترین مبانی حق، مبنای خدا شناسی و مبنای هستی شناسی و مبنای انسان شناسی است. در باره رابطه حق و تکلیف بر اساس آنچه از کلمات صاحب نظران استفاده ...

  • راهبردهای حوزه در ساختارسازی تمدن اسلام 

    صادقی, عبدالله (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-09-23)
    تمدنها سابقه تاریخی دارند. اسلام دین تمدن سازی است که تمدن کهنی در تاریخ جامعه بشری پدید آورده است. گرچه امروزه از آن فاصله گرفته است. سالیانی است که دین اسلام از ظهور پیشوای خویش محروم مانده است . لذا برای تغییر وضعیت ...

  • حقیقت و جایگاه انسان 

    فیاضی غزنوی, محمدعلی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده متکلمان مسلمان درباره حقیقت و ماهیت انسان، آراء مختلفی ارائه کرده‌اند. برخی حقیقت انسان را جسم و برخی عَرض، بعضی مجرد از جسم و عَرض و بعضی دیگر مرکب از آن دو، دانسته‌ است. برخی انسان را مرکب از روح و بدن و بعضی مرکب ...

  • بررسی مبانی سکولاریسم 

    کریم حسینی, سید (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده سکولاریسم به‌عنوان یک جریان فکری مسلط در جهان غرب و به‌مثابه یک تفکر، نوعی اندیشه در باب حیات بشری است که در آن ساحت حیات جمعی انسان‏ها، عاری از مرجعیت دین و تأثیر عوامل ماورایی در نظر گرفته می‏شود. یکی از آن مباحث ...

  • مکتب کلامی بلخ 

    رحیم زاده, محمدنبی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده: مرجئه ازجمله مکاتب کلامی در تمدن و فرهنگ اسلامی است که تأثیر آن در فرهنگ بخش عمده‌ای از جهان اسلام نمودار است. این مکتب در برهه‌ای خاص از تاریخ اسلام متولد گردید، رشد کرد و بارور شد و بخش مهمی از جهان اسلامی را ...

  • گریه بر امام حسین در دایره بدعت و سنت 

    عباسی, محمدهادی (Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, 2014-03-21)
    چکیده گریستن در فراق عزیزان و بزرگان دین، یکی از سنت‌های ثابت در سیره پیامبر اسلام، اهل‌البیت: و صحابه است. گرچه عده‌ای ادعای بدعت بودن آن را دارند؛ ولی چنانکه از تعریف بدعت آشکار است، گریستن، نوآوری در دین نیست، بلکه ...

View more