پدیدارشناسی دین از نگاه ژوکو بلیکر و نقد مبانی شکلگیری آن
(ندگان)پدیدآور
زروانی, مجتبیاعظمی مرام, میلادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
داعیۀ پدیدارشناسی دین بهعنوان یک رشتۀ دانشگاهی از اوایل سدۀ بیستم مطرح شد. بنابراین، یک رشتۀ جدید است و محققان تصور یکسانی از آن ندارند. به اعتقاد بلیکر، پدیدارشناسی دین به سه معنا استعمال میشود: 1) تنظیم و نظاممندسازی پدیدارهای دینی. 2) گونهشناسی انواع مختلف ادیان. 3) پژوهش در ساختارهای ماهوی و معانی پدیدارهای دینی. به اعتقاد او، معنای سوم به نحو دقیقتری از ماهیت پدیدارشناسی دین پرده برمیدارد. همچنین، باید بین پدیدارشناسی دین بهمثابه یک روش و پدیدارشناسی دین بهمثابه یک رشتۀ مستقل تمییز نهاد. پدیدارشناسی بهمثابه یک روش مبتنی بر دو اصل تعلیق و رؤیت ذات است و در علوم دیگر نیز کاربرد دارد. پدیدارشناسی بهمثابه یک علم سه ابزار دارد: 1) تئوریا دلالتهای دینی پدیدارهای مختلف را نشان میدهد. 2) لوگوس منطق درونی باورها و اعمال دینی را آشکار میسازد. 3) انتلخیا توضیح میدهد چگونه ادیان به تبع یک مسیر مشخص تغییر میکنند. برخلاف تلقی پدیدارشناسان دین و از جمله ژوکو بلیکر مبنای رویکرد آنها با چالشها و تردیدهایی جدی مواجه است و تثبیت آنها نیازمند بازاندیشی انتقادی است.
کلید واژگان
تعلیقرؤیت ذات
تئوریا
لوگوس
انتلخیا
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
گروه آموزشی ادیان و عرفان دانشکدۀ الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانگروه آموزشی ادیان و عرفان دانشکدۀ الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
شاپا
2423-49822423-7442




