مرور دوره 7, شماره 15 بر اساس عنوان

  • ایمان گروی اعتدالی ابن حزم، طریق تحصیل باورهای دینی 

    مرادی, محمدرضا؛ جلالی, علی رضا؛ علمی, قربان؛ مهدوی نژاد, محمدحسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2018-03-21)
    ابن حزم اندلسی دو رویکرد به مسألة معرفت شناسی دارد. رویکرد اول مبتنی بر منطق ارسطویی است و رویکرد دوم بر مبانی فکری ظاهریه استوار است. تأکید او در رویکرد اخیر، بر طریق چهارم از راه­های تحصیل معرفت است. بر­اساس­آن آدمی با ...

  • بررسی امکان وجود رابطه‌ای قابل‌فهم میان «طرح مفهومی» و «محتوای تجربی» 

    محمدامینی, میثم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2018-03-21)
    استدلال دیویدسن علیه اعتبار تمایزِ «طرح مفهومی» و «محتوای تجربی»، یا به‌اصطلاح «جزم سوم تجربه‌گرایی» بحث‌های فراوانی را برانگیخته است. دو ایراد کلی به دیدگاه دیویدسن از این قرار است: ۱. بر خلاف ادعای دیویدسن، استدلال‌های ...

  • منطق به مثابه روش شناسی پژوهشهای فلسفی 

    جعفری ولنی, علی اصغر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2018-03-21)
    روش­شناسی پژوهش فلسفی سبب تقویت انگیزه، افزایش توانایی درک مفاهیم، تفکر خلاق و مهارتهای تحلیل داده‌ها با هدف تقویت فرآیند تفکراستدلالی برای انجام­ پژوهش فلسفی می‌شود. نتیجه­بخشی و هدفمندی تحقیق فلسفی، مرهون تحقیق درست ...

  • چیستی تعبیر «فلسفه استعلایی» کانت و شمول آن 

    کاظم‌خانی, حبیب‌الله؛ امید, مسعود؛ پیکانی, جلال (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2018-03-21)
    تعبیر «فلسفه استعلایی» یکی از مهمترین و پرمحتواترین تعابیری است که کانت در توصیف فلسفه خود به کار برده است. مقاله حاضر، با اتخاذ روشی توصیفی- تحلیلی کوشیده است این تعبیر را، فارغ از شهرت و فراگیری آن،  مورد بررسی  و تحلیل ...