مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
- 
احتیاج معلول به علت در اندیشه ابن سینا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)ابن سینا با اینکه مناط احتیاج را امکان می داند، اما از امکان، تساوی نسبت به وجود و عدم را اراده نمی کند، بلکه از آن به واجب بالغیر یا امری که در تحقق وابسته به غیر است، یاد می کند. براین مبنا معتقد است که نه تنها حدوث نمی ...
 
- 
مرگ و ابدیت از دیدگاه مولوی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)مولوی در تعبیراتی که از مرگ آورده، گاهی آن را امری ناپسند و گاهی مطلوب و پسندیده توصیف کرده است. از نظر وی حقیقتِ آدمی، روح اوست که مدّتی در بدن محبوس گشته است. کسی که غافل از این معنی است؛ یعنی خود را بدن مادی میپندارد، ...
 
- 
تناسخ و مسخ در حکمت متعالیه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)در این مقاله سازگاری قول به استحاله تناسخ و اعتقاد به مسخ در حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است به این منظور ضمن تعریف و ذکر اقسام تناسخ، محذوراتی که موجب شده است فلاسفه حکمت متعالیه تناسخ را محال بدانند، جمع آوری شده ...
 
- 
مسئله وجود از منظر شیخ اشراق (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)سهروردی آنچه را در خارج تحقق دارد هویت می نامد. این هویت عین تشخص و فرد بودن است. ذهن پس از یافتن این امر خارجی آن را به دو مفهوم عقلانی وجود و ماهیت تحلیل می کند. سهروردی وجود و ماهیت و سایر مفاهیم فلسفی را انتزاعی عقلانی ...
 
- 
الهامات قدسی و القائات شیطانی از دیدگاه ملاصدرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)نفس انسانی، در طی قوس صعود، بر مبنای حرکت جوهری و اشتدادی خود، به مرتبهای دست مییابد که آماده دریافت انواع خطورات میگردد. «خاطر» بر دو نوع است. دستهای الهی است که از جانب خداوند بر قلب آدمی وارد میگردد که «الهام» نامند ...
 



