• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی سواد سلامت و رفتارهای مرتبط با سلامت دهان معلمان مدارس ابتدایی شهر بابل

    (ندگان)پدیدآور
    میرزاپور ارمکی, رضامیرزایی, میثمنقیبی سیستانی, محمدمهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    144.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     زمینه و هدف: مدرسه مکان مناسبی برای آموزش اصول اولیه مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌های سلامت می‌باشد، بنابراین یکی از راه­های بهبود وضعیت سلامت دهان کودکان، افزایش سواد وابسته به سلامت دهان و بهبود عادات بهداشت دهان معلمان است. هدف از انجام این مطالعه بررسی سواد سلامت دهان و رفتارهای مرتبط با سلامت دهان معلمان مدارس ابتدایی شهر بابل بوده است. روش بررسی:  این مطالعه مقطعی بر روی410 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر بابل در سال تحصیلی 1396-1395 با نمونه­ گیری ساده انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش­نامه سواد سلامت دهان بالغین ( (OHL-AQجمع ­آوری گردید. از آزمون های T-test ، ANOVA و Pearson correlation جهت تحلیل آماری داده ­ها استفاده گردید.   یافته­ ها: : 78/8 درصد از معلمان از سواد سلامت دهان کافی برخوردار بودند. میانگین نمره سواد سلامت دهان معلمان در این پژوهش برابر 2/86±13/98 با بازه ی 17-2 به دست آمده است. سواد سلامت دهان در معلمین زن و معلمین دارای مدرک تحصیلی بالاتر بیشتر بود (0/001>P). بین سواد سلامت دهان و سن معلمان همبستگی منفی معنادار مشاهده شد(0/19- =r و 0/001>P) . معلمینی که وضعیت سلامت دهان خود را خوب ارزیابی کردند و معلمانی که حداقل یک بار در روز مسواک می­زدند از سواد سلامت دهان بالاتری برخوردار بودند.P). بین سواد سلامت دهان و سن معلمان همبستگی منفی معنادار مشاهده شد(0/19- =r و 0/001>P) . معلمینی که وضعیت سلامت دهان خود را خوب ارزیابی کردند و معلمانی که حداقل یک بار در روز مسواک می­زدند از سواد سلامت دهان بالاتری برخوردار بودند.P) . معلمینی که وضعیت سلامت دهان خود را خوب ارزیابی کردند و معلمانی که حداقل یک بار در روز مسواک می­زدند از سواد سلامت دهان بالاتری برخوردار بودند.   نتیجه گیری: بیش از دو سوم معلمان مقطع ابتدایی شهر بابل از سطح سواد سلامت دهان کافی بر خوردار بودند. معلمین زن، معلمین دارای مدرک تحصیلی بالاتر و معلمینی که عادات بهداشت دهان مناسبی داشتند از نمره سواد سلامت دهان بهتری برخوردار بودند.
    کلید واژگان
    معلم
    سواد سلامت
    سلامت دهان
    مدارس ابتدایی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران
    Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
    سازمان پدید آورنده
    1کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
    مرکز تحقیقات مواد دندانی، پژوهشکده سلامت، بخش ارتودنسی،دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
    مرکز تحقیقات سلامت دهان، پژوهشکده سلامت،دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

    شاپا
    2476-4728
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jhl.2019.38472.1035
    http://literacy.mums.ac.ir/article_12446.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/43137

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب