ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارشهای توضیحی حسابداری
(ندگان)پدیدآور
رهنمای رودپشتی, فریدوننیکومرام, هاشمنونهال نهر, علی اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به ارزیابی تأثیر رویکردهای مختلف زبانشناسی بر روی رفتارهای قضاوتی و شناختی سرمایهگذاران در محیط ایران میپردازد. پژوهش های متعددی در سالهای اخیر به ارزیابی تأثیر لحن (مثبت/منفی) زبان در اطلاعات توضیحی حسابداری پرداخته و همگی آنها از این امر دفاع نمودهاند. ریلی[40] موضوع تأثیر سطح ساخت (عینی/ انتزاعی) زبان بر تصمیمات سرمایهگذاران را در ادبیات حسابداری مطرح نمود. هیلز و همکاران[30] نیز شواهدی از نحوه و زمان تأثیرگذاری میزان صراحت زبان بر قضاوت های سرمایهگذاران ارایه نمودند. پژوهش حاضر نیز در راستای تکامل و ادامه این پژوهشها، رویکرد جدیدی را ارایه کرده و نشان میدهد که 1) عینی بودن زبان شرط اصلی برای صراحت آن نیست، 2) افزایش صراحت زبان (بدون در نظر گرفتن ساخت و لحن) آن تأثیر معناداری بر رفتارهای قضاوتی و شناختی سرمایهگذاران دارد؛ 3) در صورتی که اطلاعات عینی به صورت غیر صریح ارایه شده باشد، تأثیر معنیداری (بدون توجه به لحن آن) بر قضاوتهای سرمایهگذاران نخواهد داشت؛ و درنهایت، افزایش عملکرد جلب توجه کنندگی در اطلاعات صریح، دارای ارتباط معناداری با تصمیمات سرمایهگذاری افراد است. همچنین این پژوهش، موضوع تأثیر رویکردهای زبانشناسی در گزارشگری غیرعددی حسابداری را برای اولین بار در ادبیات حسابداری و مالی ایران مطرح کرده و نوآوریهایی نیز از لحاظ روششناسی داشته است.
کلید واژگان
رفتارهای قضاوتی و شناختی سرمایهگذارانزبان
سطح ساخت زبان
صراحت زبان
گزارشگری غیرعددی حسابداری
لحن زبان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-07-221391-05-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه حسابداری، تهران، ایراناستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه حسابداری، تهران، ایران
دکترای حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
شاپا
2645-80202645-8039




