دوره 3, شماره 7 و 8

 

ارسال های اخیر

  • بررسی شعر هوشنگ چالنگی و تأثیر آن بر جریان‌های شعری دهه‌های 50 تا 70 

    تشکری, منوچهر؛ گلی‌زاده, پروین (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    دهۀ چهل شمسی یکی از درخشان‌ترین مقاطع شعر معاصر فارسی است. در این دهه، جریان‌ها و موج های زیادی مانند موج نو، شعر دیگر و شعر حجم از دل شعر نیمایی سر برآوردند. هوشنگ چالنگی از جمله شاعرانی بود که در این دهه به شعر بیوزن موج ...

  • نگاهی دیگر به نسخۀ قونیه وتصحیح فروزانفر از کلّیّات شمس 

    با, زی؛ مشتاق مهر, رحمان (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    دکتر توفیق سبحانی در حین تصحیح کلّیّات شمس بر اساس نسخۀ770 قونیه، بعضی اختلاف‌های نسخۀ اساس خود و تصحیح فروزانفر را که به زعم ایشان در آنها ضبط قونیه ترجیح داشته، استخراج و آنها را ضمن مقاله‌ای طرح کرده است. اگر امر دایر ...

  • مؤلفه‌های زمان و مکان روایی در قصص قرآنی 

    با, زی؛ حُری, ابوالفضل‌ (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    این مقاله زمان و مکان روایی را در قصص قرآنی بررسی می‌کند. ابتدا به عنصر زمان روایی از دیدگاه ژنت اشاره می‌شود و بر این اساس رابطۀ میان زمان داستان و زمان متن، مفاهیم «نظم»، «تداوم» و«بسامد» را با ذکر نمونه‌هایی از قصص قرآنی ...

  • نقد روایت‌شناسانۀ مجموعۀ «ساعت پنج برای مردن دیر است» بر اساس نظریۀ ژرار ژنت 

    طاهری, قدرت الله؛ کرد زعفرانلو کامبوزیا, عالیه (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    این پژوهش به تحلیل ساختاری داستان‌های کوتاه امیرحسن چهل‌تن با تأکید بر نظریۀ ژرار ژنت، نظریه‌پرداز فرانسوی می‌پردازد. ژنت با کتاب گفتمان روایی خود، نقش بسزایی در شناخت روایت داشت. تلاش او در زمینۀ تعریف داستان و بررسی ...

  • روش پایان‌بندی در شعر قیصر امین‌پور 

    نیک منش, مهدی؛ مقیمی, فاطمه (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    توجه به کلام پایانی در شعر از دیرباز مورد توجه شاعران بوده است. این توجه در سروده‌های کلاسیک به صورت حُسن مقطع و ردّ المطلع، و در شعر نو به شکل شیوه‌ای که نیما آن را «برگردان» نامیده است، به چشم می‌خورد. پس از نیما توجه ...

  • گونه‌شناسی بومی‌سرودهای ایران 

    ذوالفقاری, حسن؛ احمدی, لیلا (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    بومی‌سرود به اشعاری گفته می‌شودکه شاعران محلّی با استفاده از فرهنگ، وازگان و درون‌مایه‌هایبومی منطقۀ خود آن را می‌سرایند. این ترانه‌ها در ادبیات شفاهی اهمیّت ویژه‌ای دارند؛ زیرا ما را با مفاهیم و اندیشه‌های متعالی آنان ...

  • تحلیل سه قطره خون با رویکردِ جامعه‌شناسی ساختگرا 

    نورایی, الیاس؛ با, زی (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    جامعهشناسی ساخت‌گرا یکی از رویکردهای اساسی نقد ادبی معاصر است. جامعهشناسان ساخت‌گرا چون گلدمن آلتوسر و ماشری گاه متون سمبولیستی و سوررئالیستی را مورد بررسی قرار میدهند. داستان سه قطره خون صادق هدایت دارای ظرفیت‌هایی است ...

  • بررسی سبکی رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» با رویکرد فرانقش میان‌فردی نظریّۀ نقش‌گرایی 

    پهلوان نژاد, محمدرضا؛ کرد زعفرانلو کامبوزیا, عالیه (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    زبان‌شناسی نقش‌گرا یکی از سه نگرش اصلی زبان‌شناسی نظری است که در آن نقش و معنا توأمان در نظر گرفته می‌شود. از گرایشهای مختلف این نظریّه، نقش‌گرایی هلیدی را برگزیده‌ایم. در این نظریّه با سه نوع معنا روبه‌روییم: فرانقش تجربی، ...

  • بررسی مقایسه‌ای عنصر نور در مثنوی با مهم‌ترین آثار عرفانی ادب فارسی 

    یوسفپور, محمدکاظم؛ بخشی, اختیار (دانشگاه گیلانUniversity of Guilan, 2009-03-21)
    این مقاله بر آن است که جلوه‌های گوناگون معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی عنصر نور را در مثنوی بررسی و آن را با آثار عرفانی مهم فارسی مقایسه کند. نتیجۀ کار نشان می‌دهد که مولوی بیشتر به جنبه‌های معرفتشناختی عنصر نور با تکیه بر ...