• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش راهبردهای تنظیم هیجان در پیش‌بینی اضطراب امتحان

    (ندگان)پدیدآور
    علمردانی صومعه, سجادنوریان اقدم, جلیلهاشمی نصرت‌آباد, تورج
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    3.144 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اضطراب امتحان حوزه‌های مختلفی از زندگی تحصیلی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند عملکرد فرد را دچار اختلال کند. با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش، بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان در پیش‌بینی اضطراب امتحان در دانشجویان بــود. روش این پژوهش توصیفی_ همبستگی است و جامعه‌ آماری آن را کلیه‌ دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تبریز تشکیل دادند. تعداد 200 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، برای تحلیل داده‌ها از تحلیل رگرسیون استفاده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که تمرکز مجدد مثبت، پیش‌بینی کننده‌ معناداری برای اضطراب امتحان دانشجویان است (52/2 = t، 01/0 > p). همچنین، نتایج همبستگی نشان داد راهبردهای نشخوارگری (13/0r = ؛ 02/0 > p)، فاجعه سازی (14/0r = ؛ 02/0 > p) و تمرکز مجدد مثبت (13/0- r =؛ 02/0 > p)، پیش‌بینی کننده‌های معناداری برای اضطراب امتحان دانشجویان است؛ بدین معنی که هر چه راهبردهای نشخوارگری و فاجعه­سازی بالا باشد، فرد اضطراب امتحان بیشتر و هر چه تمرکز مجدد مثبت بالا باشد، فرد اضطراب کمتری را تجربه خواهد کرد. بعلاوه در این پژوهش بین سایر راهبردهای تنظیم هیجان و اضطراب امتحان رابطه‌ معناداری دیده نشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که راهبردهای نشخوارگری و فاجعه­سازی، منجربه پاسخ‌های جسمانی و هیجانی منفی مانند اضطراب امتحان می‌شود که می‌تواند عملکرد تحصیلی فرد را در شرایط متفاوت مختل کند.
    کلید واژگان
    اضطراب امتحان
    راهبردهای تنظیم هیجان
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-04-21
    1394-02-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور

    URI
    http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2188.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427771

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب