نقش راهبردهای تنظیم هیجان در پیشبینی اضطراب امتحان
(ندگان)پدیدآور
علمردانی صومعه, سجادنوریان اقدم, جلیلهاشمی نصرتآباد, تورجنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اضطراب امتحان حوزههای مختلفی از زندگی تحصیلی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد که میتواند عملکرد فرد را دچار اختلال کند. با توجه به این موضوع، هدف این پژوهش، بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان در پیشبینی اضطراب امتحان در دانشجویان بــود. روش این پژوهش توصیفی_ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تبریز تشکیل دادند. تعداد 200 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که تمرکز مجدد مثبت، پیشبینی کننده معناداری برای اضطراب امتحان دانشجویان است (52/2 = t، 01/0 > p). همچنین، نتایج همبستگی نشان داد راهبردهای نشخوارگری (13/0r = ؛ 02/0 > p)، فاجعه سازی (14/0r = ؛ 02/0 > p) و تمرکز مجدد مثبت (13/0- r =؛ 02/0 > p)، پیشبینی کنندههای معناداری برای اضطراب امتحان دانشجویان است؛ بدین معنی که هر چه راهبردهای نشخوارگری و فاجعهسازی بالا باشد، فرد اضطراب امتحان بیشتر و هر چه تمرکز مجدد مثبت بالا باشد، فرد اضطراب کمتری را تجربه خواهد کرد. بعلاوه در این پژوهش بین سایر راهبردهای تنظیم هیجان و اضطراب امتحان رابطه معناداری دیده نشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که راهبردهای نشخوارگری و فاجعهسازی، منجربه پاسخهای جسمانی و هیجانی منفی مانند اضطراب امتحان میشود که میتواند عملکرد تحصیلی فرد را در شرایط متفاوت مختل کند.
کلید واژگان
اضطراب امتحانراهبردهای تنظیم هیجان
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01




