| dc.contributor.author | سادات هاشمی, فروزان | fa_IR |
| dc.contributor.author | کارشکی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاطاری, یونس | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, مجتبی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:45:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:45:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:45:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:45:33Z | |
| dc.date.issued | 2014-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-09-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-07-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سادات هاشمی, فروزان, کارشکی, حسین, طاطاری, یونس, حسینی, مجتبی. (1393). <a href=" http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967_219.html "> رواسازی و اعتباریابی مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) در نوجوانان شهر مشهد. فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی, 1(2), 61-46. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427759 | |
| dc.description.abstract | <span lang="FA">هدف پژوهش حاضر، رواسازی و اعتباریابی مقیاس پرخاشگری </span><span dir="LTR">APRI</span><span lang="FA"> در نوجوانان دختر شهر مشهد است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با هدف آزمونسازی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 92-1391 است. نمونه پژوهش شامل 405 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه ناحیه 5 و 6 شهر مشهد است که بهصورت خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پرخاشگری </span><span dir="LTR">AGQ</span><span lang="FA"> و همچنین خرده مقیاس زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (</span><span dir="LTR">APRI</span><span lang="FA">) است که توسط پاردا رواسازی شده، استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضرایب روایی محتوایی، تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار </span><span dir="LTR">SPSS20</span><span lang="FA"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پایایی کل سؤالهای مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 و برای مؤلفهی قلدری 92/0 و مؤلفهی قربانی شدن نیز 92/0 به دست آمد؛ که نتایج حاکی از همسانی درونی ابزار برای دانشآموزان ایرانی است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفه اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس از دو عامل پرخاشگری فعال (قلدری) و پرخاشگری انفعالی (قربانی) قابل استخراج است. این دو عامل 83/44 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که نسخهی فارسی پرسشنامه پرخاشگری زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال </span><span dir="LTR">APRI</span><span lang="FA">، در جامعهی ایران اعتبار و روایی خوبی دارد و میتوان از آن برای سنجش میزان پرخاشگری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بهره گرفت.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 271 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | کلیدواژهها: رواسازی و اعتباریابی | fa_IR |
| dc.subject | پرخاشگری فعال | fa_IR |
| dc.subject | پرخاشگری انفعال | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان | fa_IR |
| dc.title | <a href=" http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967_219.html "> رواسازی و اعتباریابی مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) در نوجوانان شهر مشهد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 61 | |
| dc.citation.epage | 46 | |