نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسادات هاشمی, فروزانfa_IR
dc.contributor.authorکارشکی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorطاطاری, یونسfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, مجتبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:45:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:45:33Z
dc.date.available1399-07-09T12:45:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:45:33Z
dc.date.issued2014-12-22en_US
dc.date.issued1393-10-01fa_IR
dc.date.submitted2014-09-27en_US
dc.date.submitted1393-07-05fa_IR
dc.identifier.citationسادات هاشمی, فروزان, کارشکی, حسین, طاطاری, یونس, حسینی, مجتبی. (1393). <a href=" http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967_219.html "> رواسازی و اعتباریابی مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) در نوجوانان شهر مشهد. فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی, 1(2), 61-46.fa_IR
dc.identifier.urihttp://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427759
dc.description.abstract<span lang="FA">هدف پژوهش حاضر، رواسازی و اعتباریابی مقیاس پرخاشگری </span><span dir="LTR">APRI</span><span lang="FA"> در نوجوانان دختر شهر مشهد است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با هدف آزمون‌سازی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 92-1391 است. نمونه پژوهش شامل 405 نفر از دانش­آموزان دبیرستان‌های دخترانه ناحیه 5 و 6 شهر مشهد است که به‌صورت خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس پرخاشگری </span><span dir="LTR">AGQ</span><span lang="FA"> و همچنین خرده مقیاس زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (</span><span dir="LTR">APRI</span><span lang="FA">) است که توسط پاردا رواسازی شده، استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از ضرایب روایی محتوایی، تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار </span><span dir="LTR">SPSS20</span><span lang="FA"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پایایی کل سؤال‌های مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 و برای مؤلفه‌ی قلدری 92/0 و مؤلفه‌ی قربانی شدن نیز 92/0 به دست آمد؛ که نتایج حاکی از همسانی درونی ابزار برای دانش‌آموزان ایرانی است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفه اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس از دو عامل پرخاشگری فعال (قلدری) و پرخاشگری انفعالی (قربانی) قابل استخراج است. این دو عامل 83/44 درصد از واریانس کل را تبیین می­کنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت که نسخه­ی فارسی پرسشنامه پرخاشگری زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال </span><span dir="LTR">APRI</span><span lang="FA">، در جامعه­ی ایران اعتبار و روایی خوبی دارد و می‌توان از آن برای سنجش میزان پرخاشگری دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه بهره گرفت.</span>fa_IR
dc.format.extent271
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتیfa_IR
dc.subjectکلیدواژه‌ها: رواسازی و اعتباریابیfa_IR
dc.subjectپرخاشگری فعالfa_IR
dc.subjectپرخاشگری انفعالfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.title<a href=" http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967_219.html "> رواسازی و اعتباریابی مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) در نوجوانان شهر مشهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage61
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد