• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    <a href=" http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967_219.html "> رواسازی و اعتباریابی مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) در نوجوانان شهر مشهد

    (ندگان)پدیدآور
    سادات هاشمی, فروزانکارشکی, حسینطاطاری, یونسحسینی, مجتبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    272.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، رواسازی و اعتباریابی مقیاس پرخاشگری APRI در نوجوانان دختر شهر مشهد است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با هدف آزمون‌سازی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 92-1391 است. نمونه پژوهش شامل 405 نفر از دانش­آموزان دبیرستان‌های دخترانه ناحیه 5 و 6 شهر مشهد است که به‌صورت خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس پرخاشگری AGQ و همچنین خرده مقیاس زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) است که توسط پاردا رواسازی شده، استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از ضرایب روایی محتوایی، تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پایایی کل سؤال‌های مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 و برای مؤلفه‌ی قلدری 92/0 و مؤلفه‌ی قربانی شدن نیز 92/0 به دست آمد؛ که نتایج حاکی از همسانی درونی ابزار برای دانش‌آموزان ایرانی است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفه اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس از دو عامل پرخاشگری فعال (قلدری) و پرخاشگری انفعالی (قربانی) قابل استخراج است. این دو عامل 83/44 درصد از واریانس کل را تبیین می­کنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت که نسخه­ی فارسی پرسشنامه پرخاشگری زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال APRI، در جامعه­ی ایران اعتبار و روایی خوبی دارد و می‌توان از آن برای سنجش میزان پرخاشگری دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه بهره گرفت.
    کلید واژگان
    کلیدواژه‌ها: رواسازی و اعتباریابی
    پرخاشگری فعال
    پرخاشگری انفعال
    دانش آموزان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-12-22
    1393-10-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور

    URI
    http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1967.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427759

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب