گونه شناسی و تحلیل آسیب های اخلاقی تبلیغ دین
(ندگان)پدیدآور
احمدپور, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اخلاق یکی از عناصر مؤثر در فعالیتهای اجتماعی است و در موفقیت تبلیغ دینی هم نقش اساسی دارد. موضوع این پژوهش «اخلاق تبلیغ دین» و محور اصلی آن «آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین» است. این تحقیق با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی کوشیده به این پرسش اساسی پاسخ دهد که آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین کداماند، بر چند گونهاند و علل و زمینههای پیدایش آنها چیست. اهم یافتههای پژوهش عبارتند از: اوّلاً، آسیبهای اخلاقی موجود در عرصۀ تبلیغ دین به دو گونۀ اصلیِ فردی و سازمانی تقسیم میشوند؛ ثانیاً، ضعف اعتقادات دینی خود مبلّغان، کمبرخورداری از انگیزههای عالی و ورود به عرصۀ تبلیغ قبل از کسب آمادگیهای لازم، از مهمترین علل و زمینههای بروز آسیبهای اخلاقی فردی در عرصۀ تبلیغ دین هستند و ثالثاً، مهمترین علل و زمینههای بروز آسیبهای اخلاقی سازمانی عبارتند از: نبودن تشکیلات مدیریتی قوی و کارآمد در رأس سازمانهای تبلیغی دینی، فقدان منشورهای اخلاقی سازمانی، برخورد سطحی و شعاری با اخلاق سازمانی و بیتوجهی به آموزش و ترویج اخلاق در سازمان و نهادینهنشدن اخلاق در فرهنگ سازمانی.
کلید واژگان
اخلاقتبلیغ
اخلاق تبلیغ دین
سازمان تبلیغی
آسیب اخلاقی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانسازمان پدید آورنده
عضو پژوهشکده اخلاق و معنویت (محقق رسمی در جایگاه هیأت علمی). پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم.شاپا
2251-78982676-6760




