مدلسازی ارزش ویژۀ برند مبتنی بر هوادار(FBBE) باشگاههای فوتبال ایران
(ندگان)پدیدآور
فراهانی, ابوالفضلقاسمی, حمیدهنری, حبیبخدادادی, محمد رسولنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش عوامل مؤثر بر وفاداری به ارزش ویژۀ برند مبتنی بر هوادار(FBBE) در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و بصورت پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری هواداران باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ سیزدهم برتر فوتبال ایران بود و نمونه آماری 880 نفر از این جامعه که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسش نامه محققساخته(FBBE) با 45 گویه در مقیاس هفت مرتبهای لیکرت میباشد که روایی محتوای کل پرسش نامه توسط 10 نفر از متخصصان فن(91/0 =CVI)، بوده و پایایی در مطالعه مقدماتی با دو روش پایایی آزمون- بازآزمون (89/0=ICC) و با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 81/0 به دست آمده است. دادههای تحقیق با استفاده مدل معادلات ساختاری در محیط نرم افزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با مقدار آماره خیدو برابر 86/20، و سطح معنیداری 066/0 که بزرگتر از 05/0 است، دادههای جمعآوری شده با مدل نظری تحقیق تطبیق دارد. (GFI) برابر 984/0 است که نشان دهنده قابل قبول بودن این میزان برای برازش مطلوب مدل است. مقدار(RMSEA) نیز 064/0 می باشد که با توجه به این که کمتر از 07/0 است، قابل قبول بوده و نشان دهنده تأیید مدل پژوهش می باشد. شاخص(TLI) برابر 968/0؛ شاخص(CFI) برابر 989/0 و شاخص ((PNFI برابر 529/0است که همگی نشان دهنده برازش مطلوب و تأیید مدل پژوهش می باشند. نتایج مربوط به برآورد رگرسیونی نشان میدهد که عامل ویژگیها و عامل منافع تداعی برند بر وفاداری به برند در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تأثیرمعنیداری ندارد. عامل نگرشهای تداعی برند و عامل هویت برند بر وفاداری به برند در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تأثیرمستقیم معنیداری دارد.
کلید واژگان
تداعیات برندهویت برند
وفاداری برند
هواداران
فوتبال
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نورمدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
شاپا
2345-55512538-5879




