نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعسگری, علیfa_IR
dc.contributor.authorکیانی, سحرfa_IR
dc.contributor.authorسالاری فر, محمدحسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:10:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:10:08Z
dc.date.available1399-07-09T12:10:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:10:08Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-10-22en_US
dc.date.submitted1396-07-30fa_IR
dc.identifier.citationعسگری, علی, کیانی, سحر, سالاری فر, محمدحسین. (1398). رابطه باورها و حالت‌های فراشناخت با حافظه‌کاری دانش‌آموزان دوره متوسطه. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 7(12), 213-236. doi: 10.22084/j.psychogy.2019.14835.1664fa_IR
dc.identifier.issn2423-7906
dc.identifier.issn2423-7620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.14835.1664
dc.identifier.urihttps://asj.basu.ac.ir/article_2791.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416672
dc.description.abstractهدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورها و حالت‌های فراشناختی با حافظه کاری دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند انجام گرفت. روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری داده‏ها جزء پژوهش‏های توصیفی و از نوع همبستگی است و براساس ماهیت، جزء پژوهش‏های بنیادی محسوب می‏شود. جامعه­ی این پژوهش کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 95-94 است. با توجه به این‌که حجم کل جامعه موردنظر 2000 نفر است با استفاده از فرمول کوکران تعداد 300 نفر دانش‌آموز دختر (53 درصد) و پسر (47 درصد) انتخاب شدند. از شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های حالت‌های فراشناخت اونیل و جمال عابدی؛ پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت و حافظه کاری دن  می‌شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد دانش‌آموزان با نمره‌ی بالاتر در باورهای فراشناخت، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب می‌کنند. دانش‌آموزان با نمره‌ی بالاتر در حالت‌های فراشناخت، نمره پایین‌تری در حافظه کاری کسب می‌کنند. دانش‌آموزان با نمره‌ی بالاتر در "کنترل‌ناپذیری و خطرپذیری" و "کفایت شناختی"، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب می‌کنند. هیچ‌یک از مؤلفه‌های حالت‌های فراشناخت قادر به پیش‌بینی حافظه کاری نیستند. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که حافظه کاری را از طرفی فراشناخت می­توان توسعه داد و عملکرد تحصیلی را بهبود بخشید.fa_IR
dc.format.extent665
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.14835.1664
dc.subjectباورهای های فراشناختfa_IR
dc.subjectحالت‌های فراشناختfa_IR
dc.subjectحافظه کاریfa_IR
dc.titleرابطه باورها و حالت‌های فراشناخت با حافظه‌کاری دانش‌آموزان دوره متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue12
dc.citation.spage213
dc.citation.epage236
nlai.contributor.orcid0000-0003-0131-8902


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد