| dc.contributor.author | عسگری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیانی, سحر | fa_IR |
| dc.contributor.author | سالاری فر, محمدحسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:10:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:10:08Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:10:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:10:08Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-10-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-07-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عسگری, علی, کیانی, سحر, سالاری فر, محمدحسین. (1398). رابطه باورها و حالتهای فراشناخت با حافظهکاری دانشآموزان دوره متوسطه. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 7(12), 213-236. doi: 10.22084/j.psychogy.2019.14835.1664 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-7906 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7620 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.14835.1664 | |
| dc.identifier.uri | https://asj.basu.ac.ir/article_2791.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416672 | |
| dc.description.abstract | هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورها و حالتهای فراشناختی با حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند انجام گرفت. روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی است و براساس ماهیت، جزء پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. جامعهی این پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 95-94 است. با توجه به اینکه حجم کل جامعه موردنظر 2000 نفر است با استفاده از فرمول کوکران تعداد 300 نفر دانشآموز دختر (53 درصد) و پسر (47 درصد) انتخاب شدند. از شیوه نمونهگیری طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای حالتهای فراشناخت اونیل و جمال عابدی؛ پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز و کاترایت و حافظه کاری دن میشد. یافتهها: نتایج نشان داد دانشآموزان با نمرهی بالاتر در باورهای فراشناخت، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب میکنند. دانشآموزان با نمرهی بالاتر در حالتهای فراشناخت، نمره پایینتری در حافظه کاری کسب میکنند. دانشآموزان با نمرهی بالاتر در "کنترلناپذیری و خطرپذیری" و "کفایت شناختی"، نمره بالاتری در حافظه کاری کسب میکنند. هیچیک از مؤلفههای حالتهای فراشناخت قادر به پیشبینی حافظه کاری نیستند. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که حافظه کاری را از طرفی فراشناخت میتوان توسعه داد و عملکرد تحصیلی را بهبود بخشید. | fa_IR |
| dc.format.extent | 665 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.14835.1664 | |
| dc.subject | باورهای های فراشناخت | fa_IR |
| dc.subject | حالتهای فراشناخت | fa_IR |
| dc.subject | حافظه کاری | fa_IR |
| dc.title | رابطه باورها و حالتهای فراشناخت با حافظهکاری دانشآموزان دوره متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 213 | |
| dc.citation.epage | 236 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0131-8902 | |