الگوی ساختاری تعللورزی تحصیلی براساس جهتگیری هدف و سبکهای اسنادی: با نقش میانجی انگیزه تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
قنادی, سوزانفخری, محمدکاظمدوستی, یارعلینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش تدوین الگوی ساختاری تعللورزی تحصیلی براساس جهتگیری هدف و سبکهای اسنادی باواسطه انگیزه تحصیلی دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بجنورد در سال تحصیلی 96-1395 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از هر کدام از مناطق شمالی، جنوبی، غربی و شرقی شش دبیرستان دخترانه و پسرانه و از هر دبیرستان سه کلاس انتخاب شدند. نمونه شامل 400 نفر (171 پسر و 231 دختر) بود. دادهها از طریق پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، 2. پرسشنامهی جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)؛ پرسشنامه اسنادهای علی کودکان و نوجوانان پیترسون و سلیگمن (1982) و پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (۱۹۸۱، ۱۹۸۰) جمعآوری شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی برازنده دادهها است. برازش الگو نشان میدهد که ضرایب مسیر مستقیم منتهی به انگیزش شامل جهتگیری تسلط گرایشی، عملکرد اجتنابی و سبک اسناد منفی و ضریب مسیر مستقیم انگیزش تحصیلی به تعللورزی تحصیلی در سطح آلفای 05/0 معنادارند. همچنین تمامی اثرات غیرمستقیم مدل معنادارند. اندازه معناداری برای اثرات غیرمستقیم مدل نشان داد که تمامی این اثرات در سطح آلفای 05/0 معنادارند. نتیجهگیری: توجه به نقش مستقیم هدف تسلط گرایشی در کاهش تعللورزی سیاستگذاری آموزشی در این زمینه باید با تأکید بر مهارتآموزی و تبحر بر موضوعات آموزشی بهجای ایجاد اضطراب در بین دانشآموزان و فضای رقابتی ناسالم باشد. همچنین آموزش شیوههای غلبه بر سبکهای اسنادی بدبینانه موجب افزایش انگیزه تحصیلی و بهتبع آن کاهش تعللورزی تحصیلی میشود.
کلید واژگان
تعللورزی تحصیلیجهتگیری هدف
سبکهای اسنادی
انگیزه تحصیلی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایراناستادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
شاپا
2423-79062423-7620




