نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخرمائی, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorکمری, سامانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:10:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:10:00Z
dc.date.available1399-07-09T12:10:00Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:10:00Z
dc.date.issued2017-07-23en_US
dc.date.issued1396-05-01fa_IR
dc.date.submitted2016-02-03en_US
dc.date.submitted1394-11-14fa_IR
dc.identifier.citationخرمائی, فرهاد, کمری, سامان. (1396). ساخت و بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 5(8), 15-37. doi: 10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284fa_IR
dc.identifier.issn2423-7906
dc.identifier.issn2423-7620
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284
dc.identifier.urihttps://asj.basu.ac.ir/article_1896.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416626
dc.description.abstractهدف: امید سازه­ای انگیزشی- هیجانی است و به انتظاری اطلاق می­شود که براساس آن فرد احتمال می­دهد که رویدادی خوشایند در آینده به وقوع می­پیوندد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس امید به تحصیل و بررسی ویژگی­های روان‌سنجی آن در دانش‌آموزان بود. روش: این مقیاس دارای 27 گویه است که از محتوای مصاحبه با دانش‌آموزان استخراج شده است. به‌منظور بررسی خصوصیات روان‌سنجی این مقیاس 241 دانش آموز پسر و دختر دبیرستانی به شیوه­ی نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای از نواحی چهارگانه­ی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل پاسخ دادند. همچنین برای بررسی روایی ملاکی آن از پرسشنامه‌ی سرسختی روان شناختی و مقیاس صبر کودکان و نوجوانان استفاده گردید. یافته­ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه­های اصلی همراه با چرخش واریماکس نشان‌دهنده‌ی وجود 4 مولفۀ امید به تحصیل بود که به ترتیب امید به کسب فرصت­ها، امید به کسب مهارت­های زندگی، امید به سودمندی مدرسه و امید به کسب شایستگی نام‌گذاری شدند. این 4 مولفه 58 درصد واریانس کل نمونه را تبیین کردند. به‌منظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس امید به کسب فرصت­ها90/0، امید به کسب مهارت­های زندگی 90/0، امید به سودمندی مدرسه 80/0، امید به کسب شایستگی76/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس امید به تحصیل نیز 94/0 بدست آمد. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی نتایج بیانگر آن بود که مقیاس امید به تحصیل از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار سودمند برای سنجش امید به تحصیل در دانش‌آموزان استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent488
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284
dc.subjectامید به تحصیلfa_IR
dc.subjectمهارت زندگیfa_IR
dc.subjectشایستگیfa_IR
dc.subjectسودمندی مدرسهfa_IR
dc.titleساخت و بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس امید به تحصیلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue8
dc.citation.spage15
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد