| dc.contributor.author | خرمائی, فرهاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمری, سامان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:10:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:10:00Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:10:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:10:00Z | |
| dc.date.issued | 2017-07-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-05-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-02-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-11-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خرمائی, فرهاد, کمری, سامان. (1396). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 5(8), 15-37. doi: 10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2423-7906 | |
| dc.identifier.issn | 2423-7620 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284 | |
| dc.identifier.uri | https://asj.basu.ac.ir/article_1896.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416626 | |
| dc.description.abstract | هدف: امید سازهای انگیزشی- هیجانی است و به انتظاری اطلاق میشود که براساس آن فرد احتمال میدهد که رویدادی خوشایند در آینده به وقوع میپیوندد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت مقیاس امید به تحصیل و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن در دانشآموزان بود. روش: این مقیاس دارای 27 گویه است که از محتوای مصاحبه با دانشآموزان استخراج شده است. بهمنظور بررسی خصوصیات روانسنجی این مقیاس 241 دانش آموز پسر و دختر دبیرستانی به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای از نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل پاسخ دادند. همچنین برای بررسی روایی ملاکی آن از پرسشنامهی سرسختی روان شناختی و مقیاس صبر کودکان و نوجوانان استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس نشاندهندهی وجود 4 مولفۀ امید به تحصیل بود که به ترتیب امید به کسب فرصتها، امید به کسب مهارتهای زندگی، امید به سودمندی مدرسه و امید به کسب شایستگی نامگذاری شدند. این 4 مولفه 58 درصد واریانس کل نمونه را تبیین کردند. بهمنظور سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس امید به کسب فرصتها90/0، امید به کسب مهارتهای زندگی 90/0، امید به سودمندی مدرسه 80/0، امید به کسب شایستگی76/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس امید به تحصیل نیز 94/0 بدست آمد. نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج بیانگر آن بود که مقیاس امید به تحصیل از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان یک ابزار سودمند برای سنجش امید به تحصیل در دانشآموزان استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 488 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.9549.1284 | |
| dc.subject | امید به تحصیل | fa_IR |
| dc.subject | مهارت زندگی | fa_IR |
| dc.subject | شایستگی | fa_IR |
| dc.subject | سودمندی مدرسه | fa_IR |
| dc.title | ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 15 | |
| dc.citation.epage | 37 | |