مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر
(ندگان)پدیدآور
قدم پور, عزت الهیوسف وند, لیلارادمهر, پروانهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری) با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. نمونه مورد نیاز برابر با 56 نفر در بین دانشآموزان دختر و 56 نفر در بین دانشآموزان پسر بود. از نمونه مذکور در هر دو جنس، 28 نفر در قالب گروه آزمایش و 28 نفر در قالب گروه گـواه بهصورت تصادفی انتخاب گردید. سپس دانشآموزان گروه آزمایش هر دو جنس، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بهصورت گروهی قرار گرفتند؛ در این زمان دانشآموزان گروه گواه دختر و پسر هیچ آموزشی دریافت نکردند؛ و در نهایت از هر دو گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت، پسآزمون و مجدداً 2 ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. میزان امید تحصیلی از طریق مقیاس امید تحصیلی کمپبل و کاون (2001) با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t مستقل با کمک نرمافزار SPSS-19 مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد پس از آموزش، میانگین نمره امید تحصیلی گروه آزمایش هر دو جنس (01/0p
کلید واژگان
راهبردهای شناختی و فراشناختیامید تحصیلی
دانشآموزان دختر و پسر
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستانکارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه لرستان
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه لرستان
شاپا
2423-79062423-7620




