بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس
(ندگان)پدیدآور
سماوی, سید عبدالوهابابراهیمی, کلثومجاودان, موسینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ه هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی بندرعباس بود. روش: برای این منظور تعداد 364 نفر شامل 180 دختر و 184 پســر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از "خودکار آمدی تحصیلی" (میگلی و همکاران، 2000) و "انگیزش تحصیلی" (والرند و همکاران، 1992) و درگیری تحصیلی (ریو تیسنگ، 2011) پاسخ دادند. عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیز از طریق معدل کل آنان در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1394-1393 اندازهگیری شد. برای تحلیل دادهها از ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که پیشرفت تحصیلی میتواند بهوسیلهی ابعاد درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی به شکل معناداری پیشبینی شود. تنها در مورد مؤلفه درگیری عاملیت با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی، بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری عاطفی و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری رفتاری و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری عاملیت و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نقش متغیرهای انگیزشی و شناختی را در پیش بینی و تبیین عملکرد تحصیلی مورد تایید قرار داد که تلویحات عملی سودمندی را در فرایند انگیزش و یادگیری فراگیران در بر دارد.
کلید واژگان
درگیریهای تحصیلیخودکارآمدی
انگیزش تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
دانشآموزان دبیرستانی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگاندانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه هرمزگان
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان
شاپا
2423-79062423-7620
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




