• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 4, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 4, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه درگیری‌های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس

    (ندگان)پدیدآور
    سماوی, سید عبدالوهابابراهیمی, کلثومجاودان, موسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    599.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ه هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه درگیری‌های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دبیرستانی بندرعباس بود. روش: برای این منظور تعداد 364 نفر شامل 180 دختر و 184 پســر با روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب و به پرسشنامه‌ای متشکل از "خودکار آمدی تحصیلی" (میگلی و همکاران، 2000) و "انگیزش تحصیلی" (والرند و همکاران، 1992) و درگیری تحصیلی (ریو تیسنگ، 2011) پاسخ دادند. عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نیز از طریق معدل کل آنان در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1394-1393 اندازه­گیری شد. برای تحلیل داده‌ها از ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که پیشرفت تحصیلی می‌تواند به‌وسیله‌ی ابعاد درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی به شکل معناداری پیش‌بینی شود. تنها در مورد مؤلفه درگیری عاملیت با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی، بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری عاطفی و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری رفتاری و پیشرفت تحصیلی، بین درگیری عاملیت و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نقش متغیرهای انگیزشی و شناختی را در پیش بینی و تبیین عملکرد تحصیلی مورد تایید قرار داد که تلویحات عملی سودمندی را در فرایند انگیزش و یادگیری فراگیران در بر دارد.
    کلید واژگان
    درگیری‌های تحصیلی
    خودکارآمدی
    انگیزش تحصیلی
    پیشرفت تحصیلی
    دانش‌آموزان دبیرستانی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان
    دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه هرمزگان
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2017.1654
    https://asj.basu.ac.ir/article_1654.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416606

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • پیش­ بینی شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجان­های تحصیلی، اهمال­کاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی 

      حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجی‌گری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجان‌های تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...

    • ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی‌گری جدیت تحصیلی 

      نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)
      هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...

    • رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش میانجی خودنظم‌جویی تحصیلی 

      پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌­آموزان با نقش میانجی خودنظم­‌جویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدل­‌یابی معادلات ساختاری) ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب