نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین سیستمهای بازداری /فعالساز رفتاری با تفکر خلاق
(ندگان)پدیدآور
حبیبی کلیبر, رامینفرید, ابوالفضلبابایی, داودنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سیستم بازداری (BIS) / فعالساز رفتاری (BAS) و اهداف پیشرفت با تفکر خلاق بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 359 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (136 پسر و 223 دختر) در سال تحصیلی 94-1393 بودند که بر اساس جدول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامه سیستم فعالساز - بازدارنده رفتاری کارور و وایت (1994)، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) و پرسشنامهی تفکر خلاق پیتر هانی (ترجمه یوسفی، 1384) توسط شرکتکنندگان تکمیل شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار لیزرل 8.8 استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان دادند که بین سیستم فعالساز رفتاری و اهداف پیشرفت با تفکر خلاق رابطه مثبت وجود دارد (05/0>P). همچنین بین سیستم بازدارنده رفتاری با تفکر خلاق رابطه منفی وجود دارد (05/0 >P). متغیر اهداف پیشرفت هم با نقش واسطهای خود و همچنین بهصورت مستقیم با تفکر خلاق رابطه معنیدار دارد. نتیجهگیری: این پژوهش تلویحاتی برای دستاندرکاران تعلیم و تربیت دارد که از یافتههای آن میتوانند در پرورش فراگیران خلاق بهره گیرند.
کلید واژگان
اهداف پیشرفتتفکر خلاق
سیستم بازداری (BIS)
فعالساز رفتاری (BAS)
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
شاپا
2423-79062423-7620




