تدوین مدل علّی تعللورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
صیف, محمد حسننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علّی تعللورزی تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف تحصیلی با نقش واسطهای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش: در یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی تعداد 424 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز، به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی انتخابشده و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای درگیری تحصیلی شوفلی و بکر (2006)، خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000)، اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی (1997) و تعللورزی تحصیلی سواری (1390) پاسـخ دادند. ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با نرمافزار LISREL 8.3 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف اجتناب-عملکرد و تبحری از طریق واسطهگری درگیری و خودکارآمدی تحصیلی بر تعللورزی تحصیلی دانشجویان علاوه بر اثر مستقیم، دارای اثر غیرمستقیم میباشد. در میان متغیرهای موردبررسی در این پژوهش اهداف اجتنابی با 33/0 بیشترین اثر کل مثبت و معنادار را بر تعللورزی تحصیلی داشته است. نتیجهگیری: مطابق با نتایج این پژوهش شرایط بهگونهای فراهم گردد تا دانشجویان به سمت اتخاذ اهداف نوع تبحری پیش رفته و از روی آوردن به اهداف نوع اجتنابی امتناع ورزند و همچنین ازآنجاکه تبحرگرایی با تعللورزی تحصیلی همبستگی منفی معنیداری دارند، برای کاهش تعللورزی تحصیلی میتوان اهداف تبحری را بهوسیلهی برنامههای آموزشی ارتقاء بخشید.
کلید واژگان
تعللورزی تحصیلیخودکارآمدی تحصیلی
درگیری تحصیلی
اهداف پیشرفت
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نورشاپا
2423-79062423-7620
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




