بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
افشاری نیا, کریمکاکابرایی, کیوانامیری, حسننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد.
روش: جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک مشاوره دانشگاه در سال تحصیلی 89-88  و نمونه آن 30 نفر از این دانشجویان را شامل میشود که به شیوهی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرشسنامه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1385) میباشد. طرح پژوهش، از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. هر کدام از گروههای آزمایشی طی هشت جلسه به شیوهی بازسازی شناختی و روش ذهنآگاهی آموزش دیدند. گروه کنترل طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد.
یافتهها: دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری در میزان اضطراب امتحان نشان دادند و این کاهش پس از دو ماه پیگیری همچنان معنیدار بود (05/0>p). ضمناً بین اثربخشی روش بازسازی شناختی و ذهن اگاهی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی روش بازسازی  شناختی و آموزش ذهنآگاهی در کاهش اضطراب امتحان، برای ترویج و انعکاس روشها و آموزش این روشها و نیز افزایش سطح سلامت روانی جامعه دانشجویان، مسولان زیربط میتوانند در قالب برنامهای جامع و پیشگیرانه به طور کاربردی آنها را در سطح دانشگاه اجرا کنند.
کلید واژگان
بازسازی شناختیذهن آگاهی و اضطراب امتحان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
شاپا
2423-79062423-7620




