• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهن‌آگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    افشاری نیا, کریمکاکابرایی, کیوانامیری, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    314.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهن­آگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد. روش: جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه­ی دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک مشاوره دانشگاه در سال تحصیلی 89-88  و نمونه آن 30 نفر از این دانشجویان را شامل می­شود که به شیوه­ی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرشسنامه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1385) می­باشد. طرح پژوهش، از نوع طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. هر کدام از گروه­های آزمایشی طی هشت جلسه به شیوه­ی بازسازی شناختی و روش ذهن­آگاهی آموزش دیدند. گروه کنترل طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. یافته­ها: داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی­داری در میزان اضطراب امتحان نشان دادند و این کاهش پس از دو ماه پیگیری همچنان معنی­دار بود (05/0>p). ضمناً بین اثربخشی روش بازسازی شناختی و ذهن اگاهی تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی روش بازسازی  شناختی و آموزش ذهن­آگاهی در کاهش اضطراب امتحان، برای ترویج و انعکاس روش­ها و آموزش این روش­ها و نیز افزایش سطح سلامت روانی جامعه دانشجویان، مسولان زیربط می­توانند در قالب برنامه­ای جامع و پیشگیرانه به طور کاربردی آنها را در سطح دانشگاه اجرا کنند.
    کلید واژگان
    بازسازی شناختی
    ذهن آگاهی و اضطراب امتحان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://asj.basu.ac.ir/article_717.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416570

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب