گزاره ماهوی نزد ابنسینا و جهت سور
(ندگان)پدیدآور
فلاحی, اسداللهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ابنسینا با آنکه به تمایز میان «جهت حمل» و «جهت سور» تصریح کرده است، در عمل، تنها به جهت حمل و تقسیمات آن پرداخته و از جهت سور و اهمیت آن در فلسفه اسلامی غافل مانده است. یکی از کاربردهای جهت سور، حمل نوع بر جنس است. به نظر ابنسینا، در گزاره «حیوان انسان است» اگر نظر به افراد حیوان باشد، جهت گزاره جهت ضرورت یا امتناع خواهد بود، اما اگر نظر به حقیقت و ماهیت حیوان باشد، جهت آن امکان است. گزاره دال بر امکان حمل نوع بر جنس (مانند «حیوان انسان است به امکان») گزارهای است که در منطق قدیم نامی برای آن وضع نشده است و از این رو، آن را «گزاره ماهوی» مینامیم. گزاره ماهوی در قالب هیچ یک از تقسیمبندیهای رایج منطق قدیم نمیگنجد؛ زیرا این گزاره نه شخصیه است، نه طبیعیه، نه مهمله و نه محصوره، چنان که نه حمل اولی است و نه حمل شایع. راز بیرون ماندن گزاره ماهوی از تقسیمبندیهای رایج این است که این تقسیمبندیها تنها برای گزارههای مطلقه و گزارههای موجهه به «جهت حمل» هستند در حالی که گزاره ماهوی را اصولا نمیتوان جهت حمل دانست، بلکه باید آن را «جهت سور» به شمار آورد.
کلید واژگان
ضرورتامکان
گزاره ماهوی
جهت حمل
جهت سور
مسائل منطقی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2010-07-231389-05-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq
سازمان پدید آورنده
2ـ استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجانشاپا
2538-52752538-5267




