دوره 14, شماره 43

 

ارسال های اخیر

  • ذات‌گرایی ارسطویی ـ سینوی و ذات‌گرایی معاصر 

    حسینی, سیداحمد؛ سعیدی مهر, محمد (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2010-07-23)
    بر اساس ذات‌گرایی، برخی اشیاء موجود در خارج، دارای ذات هستند و ذات یک شیء، به چگونگی اشاره ما به آن شیء، یا به طور کلی، به این‌که ما چگونه به آن می‌اندیشیم یا از آن سخن می‌گوییم، بستگی ندارد. از دید یک ذات‌گرا، هر شیء، ...

  • معنای نبوت نزد ابن‌سینا 

    قاسمی نراقی, سمیه؛ محقق داماد, سید مصطفی (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2010-07-23)
    در فلسفه اسلامی نبوت و رسالت با دو اصل عقل و خیال تبیین می‌شود. ابن‌سینا نبوت را دارای سه مرتبه دانسته است. نخستین مرتبه، مختص کمال عقل قدسی و قوه عقل نظری است. مرتبه دوم مختص به کمال ...

  • نظام احسن و مسئله شرور در فلسفه ابن سینا 

    صادقزاده قمصری, فاطمه (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2010-07-23)
    عنایت از نظر ابن‌ سینا به مفهوم احاطه علمی حق تعالی به کل موجودات با بهترین نظام و بنا بر نیکوترین وجه ممکن است. وی علم عنایی را منبع فیضان خیر در عالم هستی می‌داند و نظامی که بر این ...

  • ساختار منطقی مسائل و موضوع علم نزد ارسطو، فارابی، ابن‌سینا و ابن‌رشد 

    مفتونی, نادیا (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2010-07-23)
    حکما مسائل علم را عوارض ذاتی موضوع علم می‌دانند و محمولی را که موضوع در حد آن اخذ شود یا محمولی که از جوهر و ماهیت موضوع به آن ملحق شود عرضی ذاتی می‌نامند. هر چند اساس این سخن، مأخوذ از ...

  • گزاره ماهوی نزد ابن‌سینا و جهت سور 

    فلاحی, اسدالله (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2010-07-23)
    ابن‌سینا با آن‌که به تمایز میان «جهت حمل» و «جهت سور» تصریح کرده است، در عمل، تنها به جهت حمل و تقسیمات آن پرداخته و از جهت سور و اهمیت آن در فلسفه اسلامی غافل مانده است. یکی از کاربردهای جهت سور، حمل نوع بر جنس است. ...

  • منطق سینوی، ابداعات و نوآوری‌ها 

    نبوی, لطف الله (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2010-07-23)
    منطق ارسطویی (منطق حملی) از طریق ترجمه مستقیم و بی‌واسطه آثار ارسطو، و منطق رواقی‌ـ‌‌ مگاری (منطق شرطی) با ترجمه غیرمستقیم و به واسطه برخی متون لاتینی جالینوس، اسکندر افرودیسی و بوئتیوس مربوط به نخستین سده‌های میلادی  ...

  • مبادی وجودی جداانگاری واجب‌الوجود از ممکنات در فلسفه ابن‌سینا 

    شهیدی, سعیده سادات (دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq, 2010-07-23)
    تنزیه واجب‌الوجود نسبت به ممکنات و نقائص آنان که برگرفته از آموزه‌های دینی محسوب می‌شود، از مهم‌ترین دغدغه‌های خداشناسی حکمای مسلمان است. در این میان ابن‌سینا دیدگاهی تنزیهی‌تر از دیگر ...