تربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روشها)
(ندگان)پدیدآور
بهشتی, سعیدناظرحسین آبادی, مسلمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ابن سینا در نمط های هشتم و نهم اشارات و تنبیهات در مورد تربیت عرفانی مسائلی را مطرح و مختصات و مؤلفه هایی را بیان کرده است. شیخالرئیس پس از ارائه تعریفی جامع از تربیت عرفانی به تبیین مبانی، اصول و روش های آن پرداخته است. لذت حقیقی از دیدگاه او، فقط لذت حسی نبوده و لذات عقلی از لحاظ کمی و کیفی بر لذات حسی برتری دارند. افزون بر این، ادراک حضوری به لذات عقلی موجب شوق به ادراک آنها میشود. از نظر ابن سینا ادراک و نیل به کمالات مبتنی بر فعلیت هر دو قوه نظری و عملی است. از سوی دیگر نفوس بشری در بهره مندی از سعادت ذو مراتب هستند. لذائذ عقلی عارف، در دو جهانِ فانی و باقی وجود دارد. این موارد را می توان مبانی تربیت عرفانی سینوی به شمار آورد. در نظام تربیتی شیخ اصولی چون تدریجی بودن تربیت عرفانی، توجه به ظرفیت وجودی متربی، ملازمت عقلانیت و عرفان، اعتدال قوا، اجتماعی بودن و روشهایی مانند خودشناسی، تزکیه نفس، تطویع نفس و تلطیف سر ارائه شده است. 
کلید واژگان
ابن سیناتعلیم و تربیت
تربیت عرفانی
مبانی تربیت
اصول تربیتی
روشهای تربیت
لذات عقلی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانThe Women's College of the University of Imam Sadiq
سازمان پدید آورنده
دانشیارگروه تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطباییکارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2538-52752538-5267




