نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهشتی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorناظرحسین آبادی, مسلمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:07:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:07:22Z
dc.date.available1399-07-09T12:07:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:07:22Z
dc.date.issued2013-01-20en_US
dc.date.issued1391-11-01fa_IR
dc.date.submitted2012-01-11en_US
dc.date.submitted1390-10-21fa_IR
dc.identifier.citationبهشتی, سعید, ناظرحسین آبادی, مسلم. (1391). تربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روش‌ها). حکمت سینوی (مشکوة النور), 16(48), 91-107.fa_IR
dc.identifier.issn2538-5275
dc.identifier.issn2538-5267
dc.identifier.urihttp://ap.journals.isu.ac.ir/article_39445.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415769
dc.description.abstract<em>ابن‌ سینا در نمط ‏های ‏هشتم و نهم اشارات و تنبیهات در مورد تربیت عرفانی مسائلی را مطرح و مختصات و مؤلفه‏ هایی را بیان کرده است. شیخ‌الرئیس پس از ارائه تعریفی جامع از تربیت عرفانی به تبیین مبانی، اصول و روش‏ های ‏آن پرداخته است. لذت حقیقی از دیدگاه او، فقط لذت حسی نبوده و لذات عقلی از لحاظ کمی و کیفی بر لذات حسی برتری دارند. افزون بر این، ادراک حضوری به لذات عقلی موجب شوق به ادراک آن‏ها می‌شود. از نظر ابن‌ سینا ادراک و نیل به کمالات مبتنی بر فعلیت هر دو قوه نظری و عملی است. از سوی دیگر نفوس بشری در بهره‏ مندی از سعادت ذو مراتب‌ هستند. لذائذ عقلی عارف، در دو جهانِ فانی و باقی وجود دارد. این موارد را می‏ توان مبانی تربیت عرفانی سینوی به شمار آورد. در نظام تربیتی شیخ اصولی چون تدریجی بودن تربیت عرفانی، توجه به ظرفیت وجودی متربی، ملازمت عقلانیت و عرفان، اعتدال قوا، اجتماعی بودن و روش‌هایی مانند خودشناسی، تزکیه نفس، تطویع نفس و تلطیف سر ارائه شده است. </em>fa_IR
dc.format.extent2264
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهرانfa_IR
dc.publisherThe Women's College of the University of Imam Sadiqen_US
dc.relation.ispartofحکمت سینوی (مشکوة النور)fa_IR
dc.relation.ispartofAvecinnian Philosophy Journalen_US
dc.subjectابن‏ سیناfa_IR
dc.subjectتعلیم و تربیتfa_IR
dc.subjectتربیت عرفانیfa_IR
dc.subjectمبانی تربیتfa_IR
dc.subjectاصول تربیتیfa_IR
dc.subjectروش‌های تربیتfa_IR
dc.subjectلذات عقلیfa_IR
dc.titleتربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روش‌ها)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشیارگروه تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue48
dc.citation.spage91
dc.citation.epage107


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد