| dc.contributor.author | بهشتی, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | ناظرحسین آبادی, مسلم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:07:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:07:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:07:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:07:22Z | |
| dc.date.issued | 2013-01-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-01-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-10-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بهشتی, سعید, ناظرحسین آبادی, مسلم. (1391). تربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روشها). حکمت سینوی (مشکوة النور), 16(48), 91-107. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-5275 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5267 | |
| dc.identifier.uri | http://ap.journals.isu.ac.ir/article_39445.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/415769 | |
| dc.description.abstract | <em>ابن سینا در نمط های هشتم و نهم اشارات و تنبیهات در مورد تربیت عرفانی مسائلی را مطرح و مختصات و مؤلفه هایی را بیان کرده است. شیخالرئیس پس از ارائه تعریفی جامع از تربیت عرفانی به تبیین مبانی، اصول و روش های آن پرداخته است. لذت حقیقی از دیدگاه او، فقط لذت حسی نبوده و لذات عقلی از لحاظ کمی و کیفی بر لذات حسی برتری دارند. افزون بر این، ادراک حضوری به لذات عقلی موجب شوق به ادراک آنها میشود. از نظر ابن سینا ادراک و نیل به کمالات مبتنی بر فعلیت هر دو قوه نظری و عملی است. از سوی دیگر نفوس بشری در بهره مندی از سعادت ذو مراتب هستند. لذائذ عقلی عارف، در دو جهانِ فانی و باقی وجود دارد. این موارد را می توان مبانی تربیت عرفانی سینوی به شمار آورد. در نظام تربیتی شیخ اصولی چون تدریجی بودن تربیت عرفانی، توجه به ظرفیت وجودی متربی، ملازمت عقلانیت و عرفان، اعتدال قوا، اجتماعی بودن و روشهایی مانند خودشناسی، تزکیه نفس، تطویع نفس و تلطیف سر ارائه شده است. </em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 2264 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران | fa_IR |
| dc.publisher | The Women's College of the University of Imam Sadiq | en_US |
| dc.relation.ispartof | حکمت سینوی (مشکوة النور) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avecinnian Philosophy Journal | en_US |
| dc.subject | ابن سینا | fa_IR |
| dc.subject | تعلیم و تربیت | fa_IR |
| dc.subject | تربیت عرفانی | fa_IR |
| dc.subject | مبانی تربیت | fa_IR |
| dc.subject | اصول تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | روشهای تربیت | fa_IR |
| dc.subject | لذات عقلی | fa_IR |
| dc.title | تربیت عرفانی بر اساس حکمت سینوی (مفهوم، مبانی، اصول، روشها) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشیارگروه تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 48 | |
| dc.citation.spage | 91 | |
| dc.citation.epage | 107 | |