نقش و کارکرد تصدیق انتظارات هنجاری و قابل پیش بینی فرانشیزگیرنده
(ندگان)پدیدآور
فاریابی, محمدمحمدنامدار, مهسانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرانشیز سریعترین شکل خرده فروشی رو به رشد و روش محبوب و فراگیری برای مدیریت رشد کارآفرینانه در جهان است. ایجاد و حفظ روابط مستحکم با فرانشیزگیرندگان یکی از چالشهای اصلی پیش روی فرانشیزدهندگان بوده و یکی از عوامل کلیدی موفقیت سیستم های فرانشیز، توجه به انتظارات فرانشیزگیرندگان است. با این حال تفاوت مهم بین انواع انتظارات در ادبیات فرانشیز نادیده گرفته شده است. انتظارات شامل دو دسته انتظارات هنجاری (سطح کلان) و انتظارات قابل پیش بینی (سطح خرد) است. در نتیجه این تحقیق بر آن است تا تاثیر همزمان (عدم) تصدیق هر دو نوع انتظارات هنجاری و انتظارات قابل پیش بینی فرانشیز گیرنده را در روابط فرانشیزدهنده و فرانشیزگیرندگان او بسنجد. بدین منظور، 304 نمایندگی شرکتهای بیمه توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و پاسخگویی به سوالات پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری ، از نرم افزارهای SPSS 22 وLISREL 8.5 استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تاثیر مثبت باز بودن ارتباطات و حمایت ادراک شده توسط فرانشیزگیرنده را بر رضایت او از روابط تایید کرد و تاثیر منفی همین عوامل را بر تعارض ادراک شده توسط وی نشان داد. همچنین نتایج بیانگر این موضوع است که باز بودن ارتباطات، و حمایت ادراک شده توسط فرانشیزگیرنده، از طریق متغیر میانجی (عدم) تصدیق انتظارات هنجاری و قابل پیش بینی، روی تعارض ادراک شده توسط وی و رضایت او از روابط، تاثیرگذار است.
کلید واژگان
انتظارات قابل پیش بینیانتظارات هنجاری
(عدم) تصدیق انتظارات
فرانشیز
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریزکارشناس ارشد رشته MBA، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز
شاپا
2645-386X2645-3878




