تاثیر قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی
(ندگان)پدیدآور
نسیمی, محمد علیامیری, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قابلیتهای بازاریابی سازمان را توانمند میسازد تا نیازهای مشتریان را شناسایی نماید و پاسخ خود را از طریق برنامهریزی در فعالیتهای بازاریابی، سرمایه گذاری و اجرا ارائه دهد. مدیران سازمانها، حاصل تصمیمهای خود را در قالب انتخاب استراتژی، در آیینه معیارهای عملکردی مشاهده خواهند نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی سازمانها است. تحقیق حاضر از نظر نوع مطالعه توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف کاربردی است. تمام مدیران، معاونین و کارشناسان بانک ملی در کلان شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای نمونهگیری شهر تهران به پنج منطقه تقسیم گردید و به روش نمونه گیری خوشهای تعداد 385 پرسشنامه بر اساس جدول کرجسی و مورگان توزیع گردید. برای سنجش قابلیتهای بازاریابی پوشایی از پرسشنامه استاندارد ویجاند و همکاران (2012) و عملکرد مالی و عملکرد فرایندی از پرسشنامه استاندارد نیکلاس و سردان (2011) استفاده شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای سازههای مختلف، پایایی آن ها را مورد تایید قرار داد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با استفاده از نرم افزار لیزرل (LISREL) انجام شد. یافته ها نشان داد که شاخص برازندگی مدلهای اندازهگیری متغیر های تحقیق مقادیر قابل قبولی داشته و نتایج حاصل از تحلیل مسیر بیان میکند که قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
کلید واژگان
قابلیتهای بازاریابی پوشاییدیدگاه مبتنی بر منابع
عملکرد مالی
عملکرد فرایندی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، ایرانکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشگاه سمنان
شاپا
2645-386X2645-3878




