تبیین وضعیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک (e-CRM)
(ندگان)پدیدآور
میرفخرالدینی, سید حیدرحاتمی نسب, سیدحسنطالعی فر, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرکتهای موفق همواره به دنبال بهکارگیری روشها و ابزارهای نوین به عنوان مزیت های رقابتی و جهت نیل به توسعه و بهبود مستمر هستند. یکی از این ابزارها مدیریت ارتباط با مشتری است که با توسعۀ فنآوری و ارتباطات، امروز با عنوان مدیریت ارتباط مشتری الکترونیک برشمرده میشود. این نوع مدیریت، راهبردیاست که از طریق آن، شرکتها ارتباطاتی سودمند بر پایۀ ارزش دریافتی و ادراکی مشتریان ایجاد میکنند. شناخت درست و ارزیابی عملکرد ناشی از به کارگیری این ابزار، امروزه دغدغه محققان و مدیران شرکت های جهانی است. در این پژوهش، از روش کارت امتیازی متوازن (BSC) برای بررسی و ارزیابی عملکرد e-CRM استفاده شد. ابعاد اصلی BSCدر این راستا، مشتری، مبادلات داخلی، نوآوری و یادگیری و مالی در نظر گرفته شدهاند. به منظور کسب دادههای معتبر، به کمک رویکرد مورد کاوی شرکتهای زیر مجموعه گروه پیشگامان کویر یزد که درگیر مسایل مرتبط با تجارت الکترونیک هستند، به عنوان جامعۀ تحقیق انتخاب شدند و نمونهگیری با استفاده از روش گلوله برفی از آنها صورت گرفت. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبه با متخصصان و توزیع پرسشنامه استفاده گردید و نهایتاً، نتایج تحقیق نشان داد با برنامههای e-CRM موفق، تجارتهای داخلی این شرکتها میتوانند سطح معنیداری از بهبود را از منظر چهار دیدگاه BSC تجربه کنند که شامل ارزیابیهای ملموس (همچون خروجیهای مالی) و شاخصهای غیرملموس (همچون ارزش مشتری، نوآوری، مزیت و کارآیی در فرآیندهای تجاری) است. در واقع سطح بالای e-CRM منجر به بهبود در رضایت مشتری، میزان و تواتر تعامل، بازتاب نام تجاری، مشتری مداری و مدیریت پایگاه داده مؤثر، فرآیندهای تجاری کارآ، سودمندی تکنولوژی، برتری و نوآوری در خدمات، بهبود فروش، سودبخشی و کاهش هزینههای پشتیبانی خدماتی میگردد.
کلید واژگان
ارزیابی عملکردمدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک
کارت امتیازی متوازن
شرکت پیشگامان کویر یزد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-02-201388-12-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه یزدکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد
دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور تهران
شاپا
2645-386X2645-3878




