فضاهای خردهفروشی و واکاوی پدیدارشناسانۀ تجربۀ زیسته سردرگمی از منظر مصرف کنندگان
(ندگان)پدیدآور
مهیمنی, مرجانحیدرزاده, کامبیزمنصوریان, یزداننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر، پدیدۀ سردرگمی یکی از معضلات مهم مصرفکنندگان در فضاهای خردهفروشی است که به خرید ناقص آنها منجر میشود؛ بنابراین، این مطالعه به دنبال کشف و شناسایی پدیدۀ سردرگمی و ادراک مصرفکنندگان از این مفهوم و جنبههای ناپیدای آن بود. به این منظور، فضاهای خردهفروشی انتخاب شد که محیط مناسبی را برای سردرگمی آنها فراهم میکند. در مرحلۀ اجرا از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبۀ عمیق با 27 نفر مشارکتکننده جمعآوری شد که طبق نمونهگیری هدفمند چندگانه انتخابشده بودند. کدگذاری انجام و مفاهیم و مقولهها استخراج شد. یافتهها نشان داد که 5 مضمون اصلی سبک تصمیمگیری، دانش ترغیب مصرفکننده و هزینههای مصرفکننده، ویژگی محصول و سایر عوامل موجب بروز حالات عاطفی، شناختی و رفتاری تجربۀ سردرگمی مصرفکنندگان میشود. درنهایت به راهکارهای کاهش و خروج و پیامدهای سردرگمی اشاره شد. این پژوهش هم از جنبۀ موضوع انتخابی برای بررسی و هم از نظر روششناسی با سایر مطالعات رفتار مصرفکننده متفاوت است.
کلید واژگان
تجربۀ زیستهدانش ترغیب مصرفکننده
روش پدیدارشناسی
سردرگمی مصرفکننده
هزینههای مصرفکننده
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
هیات علمی، دانشگاه خوارزمی
شاپا
2345-32222538-1482




