مطالعه تجربی نقش دسترسی و شفافیت در ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری پاسخ مصرف کننده به بازاریابی سببی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, مرتضیکردنائیج, اسدالهایوبی یزدی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علیرغم اینکه بیش از 20 سال از مطالعات مرتبط با رفتار مصرفکننده در حوزه بازاریابی علت محور میگذرد بااینوجود با سیری در ادبیات موجود میتوان نشان داد که تمرکز این مطالعات در جوامع غربی و از سمت متغیرهای ساختاری بوده است و کمتر مطالعهای تاکنون به متغیرهای مرتبط با نحوه اجرای آن و تأثیر این متغیرها بر پاسخ مصرفکننده پرداخته است.ازاینرو در این مطالعه با انتخاب دو متغیر شفافیت و دسترسی بهعنوان متغیرهای مرتبط با نحوه اجرای بازاریابی علت محور، با استفاده از یک طرح آزمایشی 2 (شفافیت: زیاد/اندک)*2(دسترسی: راحت/همراه با تلاش) به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان میدهد درزمانی که شفافیت زیاد است تمام جنبههای شناختی، عاطفی و رفتاری پاسخ مصرفکنندگانبهصورت معناداری بهتر از زمانی است که شفافیت اندک است و همچنین زمانی که دسترسی با سهولت است وضعیت ادراک مصرفکننده از انگیزههای خیرخواهانه شرکت، اعتبار ادراکشده از پویش، نگرش نسبت به پویش، قصد خرید وی و پیشنهاد به دیگران بهصورت معناداری بهتر از زمانی است که دسترسی وی همراه با تلاش است.
کلید واژگان
بازاریابی علت محورشفافیت
دسترسی
پاسخ مصرفکننده
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهراندانشگاه تربیت مدرس
دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
شاپا
2345-32222538-1482




