نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسینی, عدنانfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی, تورجfa_IR
dc.contributor.authorواحدی, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, کمالfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:55:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:55:46Z
dc.date.available1399-07-09T11:55:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:55:46Z
dc.date.issued2016-08-22en_US
dc.date.issued1395-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-26en_US
dc.date.submitted1395-09-06fa_IR
dc.identifier.citationحسینی, عدنان, هاشمی, تورج, واحدی, شهرام, اکبری, کمال. (1395). اثربخشی آموزش‌ شناختی ارتقا بر میزان قربانی‌شدن عاطفی دانش‌آموزان دختر قربانی قلدری دوره دوم متوسطه. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری, 6(1), 63-76. doi: 10.22108/cbs.2016.20754fa_IR
dc.identifier.issn2251-7642
dc.identifier.issn2345-3524
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/cbs.2016.20754
dc.identifier.urihttp://cbs.ui.ac.ir/article_20754.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411862
dc.description.abstractهدف‏ پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر میزان قربانی‌شدن عاطفی دانش‌آموزان دختر قربانی قلدری مدارس دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 93-92 بود. ارتقای امید در نظریه اسنایدر، فرایندی انگیزشی - شناختی است که به افراد در معرض رویدادهای ناسازگار زندگی، توانایی طراحی، اجرا و پیگیری اهداف را می‌بخشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه‏‌آزمایشی با طرح پیش‏آزمون - پس‏آزمون با گروه گواه بود و از مقیاس ایرانی قربانی قلدری به‌‏عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. بدین منظور، 30 نفر برای نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه‏ گواه) گمارده شدند. برنامه شناختی ارتقای امید طی 8 جلسه ‏90 دقیقه‏ای و در مدت 8 هفته‏ متوالی به دانش‏آموزان گروه ‏آزمایشی ارائه شد؛ درحالی‏‌که گروه‏ گواه در معرض هیچ مداخله‏ای قرار نگرفتند. داده‏های به‌دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که این کاربندی توانسته است به‏‌عنوان مداخله‏ای مؤثر موجب کاهش قربانی‌شدن عاطفی دانش‏آموزان گروه آزمایش شود (05/0>p). با‌توجه به یافته حاضر، پیشنهاد می‌شود برنامه آموزش شناختی ارتقای امید به‌عنوان بخشی از برنامه‌های آموزش ضمن خدمت مدارس قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent549
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های علوم شناختی و رفتاریfa_IR
dc.relation.ispartofResearch in Cognitive and Behavioral Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/cbs.2016.20754
dc.subjectآموزش شناختی ارتقای امیدfa_IR
dc.subjectقربانی‌شدن عاطفیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان دختر دوره متوسطهfa_IR
dc.subjectقلدریfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش‌ شناختی ارتقا بر میزان قربانی‌شدن عاطفی دانش‌آموزان دختر قربانی قلدری دوره دوم متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریز- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی-گروه علوم تربیتیfa_IR
dc.contributor.departmentتورج هاشمی - دانشیار دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - تلفن:09144121621fa_IR
dc.contributor.departmentشهرام واحدی - دانشیار دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - تلفن:09143404056fa_IR
dc.contributor.departmentآموزش و پرورش کردستانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1
dc.citation.spage63
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد