| dc.contributor.author | حسینی, عدنان | fa_IR |
| dc.contributor.author | هاشمی, تورج | fa_IR |
| dc.contributor.author | واحدی, شهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبری, کمال | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:55:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:55:46Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:55:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:55:46Z | |
| dc.date.issued | 2016-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-11-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-09-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینی, عدنان, هاشمی, تورج, واحدی, شهرام, اکبری, کمال. (1395). اثربخشی آموزش شناختی ارتقا بر میزان قربانیشدن عاطفی دانشآموزان دختر قربانی قلدری دوره دوم متوسطه. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری, 6(1), 63-76. doi: 10.22108/cbs.2016.20754 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-7642 | |
| dc.identifier.issn | 2345-3524 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/cbs.2016.20754 | |
| dc.identifier.uri | http://cbs.ui.ac.ir/article_20754.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411862 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر میزان قربانیشدن عاطفی دانشآموزان دختر قربانی قلدری مدارس دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 93-92 بود. ارتقای امید در نظریه اسنایدر، فرایندی انگیزشی - شناختی است که به افراد در معرض رویدادهای ناسازگار زندگی، توانایی طراحی، اجرا و پیگیری اهداف را میبخشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود و از مقیاس ایرانی قربانی قلدری بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. بدین منظور، 30 نفر برای نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. برنامه شناختی ارتقای امید طی 8 جلسه 90 دقیقهای و در مدت 8 هفته متوالی به دانشآموزان گروه آزمایشی ارائه شد؛ درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که این کاربندی توانسته است بهعنوان مداخلهای مؤثر موجب کاهش قربانیشدن عاطفی دانشآموزان گروه آزمایش شود (05/0>p). باتوجه به یافته حاضر، پیشنهاد میشود برنامه آموزش شناختی ارتقای امید بهعنوان بخشی از برنامههای آموزش ضمن خدمت مدارس قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 549 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Research in Cognitive and Behavioral Sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/cbs.2016.20754 | |
| dc.subject | آموزش شناختی ارتقای امید | fa_IR |
| dc.subject | قربانیشدن عاطفی | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان دختر دوره متوسطه | fa_IR |
| dc.subject | قلدری | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش شناختی ارتقا بر میزان قربانیشدن عاطفی دانشآموزان دختر قربانی قلدری دوره دوم متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی-گروه علوم تربیتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | تورج هاشمی - دانشیار دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - تلفن:09144121621 | fa_IR |
| dc.contributor.department | شهرام واحدی - دانشیار دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - تلفن:09143404056 | fa_IR |
| dc.contributor.department | آموزش و پرورش کردستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 76 | |