اثربخشی آموزش شناختی ارتقا بر میزان قربانیشدن عاطفی دانشآموزان دختر قربانی قلدری دوره دوم متوسطه
(ندگان)پدیدآور
حسینی, عدنانهاشمی, تورجواحدی, شهراماکبری, کمالنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر میزان قربانیشدن عاطفی دانشآموزان دختر قربانی قلدری مدارس دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 93-92 بود. ارتقای امید در نظریه اسنایدر، فرایندی انگیزشی - شناختی است که به افراد در معرض رویدادهای ناسازگار زندگی، توانایی طراحی، اجرا و پیگیری اهداف را میبخشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود و از مقیاس ایرانی قربانی قلدری بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. بدین منظور، 30 نفر برای نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. برنامه شناختی ارتقای امید طی 8 جلسه 90 دقیقهای و در مدت 8 هفته متوالی به دانشآموزان گروه آزمایشی ارائه شد؛ درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که این کاربندی توانسته است بهعنوان مداخلهای مؤثر موجب کاهش قربانیشدن عاطفی دانشآموزان گروه آزمایش شود (05/0>p). باتوجه به یافته حاضر، پیشنهاد میشود برنامه آموزش شناختی ارتقای امید بهعنوان بخشی از برنامههای آموزش ضمن خدمت مدارس قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزش شناختی ارتقای امیدقربانیشدن عاطفی
دانشآموزان دختر دوره متوسطه
قلدری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تبریز- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی-گروه علوم تربیتیتورج هاشمی - دانشیار دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - تلفن:09144121621
شهرام واحدی - دانشیار دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - - دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - تلفن:09143404056
آموزش و پرورش کردستان
شاپا
2251-76422345-3524




