رهبری آموزشی در آموزش و پرورش دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
شهرابی فراهانی, مریمخسروی بابادی, علی اکبرخورشیدی, عباسنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی رهبری آموزشمدار در سازمانهای فرهنگی با تأکید بر مدیران مدارس دوره اول ابتدایی شهر تهران انجام شده است. بدینمنظور مبتنی بر رویکرد پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی (کیفی و کمی)، در دو بخش کیفی (بر اساس دادهبنیاد خودظهور) و کمی (بر پایه روش پیمایشی مقطعی) دادههای مورد نیاز گردآوری گردید. در بخش کیفی جامعه آماری شامل متخصصان و خبرگان حوزه رهبری آموزشی بود که به روش نمونهگیری غیراحتمالی آگاهانه از نوع هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری گردید. سپس به کمک فن دلفی و بارش مغزی تکمیل شد. نتایج حاصل از کدگذاری مبتنی بر روش دادهبنیاد خودظهور منجر به شناسایی 248 شاخص، 39 مؤلفه و 5 بعد اعتقادی، ساختار کار و محیط، سبک رهبری، توانایی سازمانی و کاری رهبر و ویژگیهای شخصی، عقلی و عاطفی رهبری گردید. جامعه مورد بررسی در بخش کمی شامل کلیه مدیران مدارس دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر به تعداد 415 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 199 نفر تعیین و به روش تصادفی طبقهای نمونه انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی نشان داد یافتههای بخش کمی عیناً مؤید بخش کیفی است. پژوهش حاضر ضمن ارائه الگوی رهبری آموزشی متشکل از ابعاد، مؤلفهها و شاخصها برای مدیران مدارس دوره اول ابتدایی شهر تهران، راهکارهایی را برای اجرای الگوی مزبور شناسایی و تدوین کرده است که در ادامه به آنها پرداخته شده است. الگوهای رهبری آموزشی، رویکردهای متفاوتی به رهبری و مدیریت سازمانهای آموزشی دارند و یک تئوری خاص نمیتواند رهبری و مدیریت مدرسه را بهطور کامل به تصویر بکشد. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت الگوی ارائه شده در مقایسه با سایر الگوها دارای جامعیت بیشتری است و از طرف دیگر این الگو صرفاً متناسب با ویژگیها و استلزامات دوره اول ابتدایی است. از آنجاکه مدارس ابتدایی به عنوان نهاد زیربنایی و شکلدهنده افراد جامعه بوده و بذر تعهد، تقوا، مسئولیتپذیری، خلاقیت، عشق و... در دوره ابتدایی پاشیده میشود، این دوره در واقع نیازمند رهبری تجسمگرا است. بنابراین بهکارگیری و عملیاتی کردن الگوی مزبور میتواند به رهبری آموزشی اثربخش در دوره اول ابتدایی کمک بسزایی نماید.
کلید واژگان
رهبری آموزشیسازمانهای فرهنگی
بعد اعتقادی
بعد ساختار کار و محیط
بعد سبک رهبری
بعد توانایی سازمانی و کاری رهبر و بعد ویژگیهای شخصی
عقلی و عاطفی رهبری
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیاستادیار علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
استاد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اسلامشهر
شاپا
2252-02522588-6460




