راهبردهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
باقری, شهلاخاشعی, وحیدزارع, بیژنسپهری امین, پوراننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برنامه درسی به عنوان یک سند سیاسی در هر جامعهای موظف است ارزشها و سیاستهای اساسی جامعه را در خود منعکس سازد. در این تحقیق به ارائه راهبرد در تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در آموزش عالی میپردازیم که نتایج آن در کلیه دانشگاههای وزارت علوم کاربرد دارد. این پژوهش از نظر هدف از زمره تحقیقات کاربردی و از نظر روش، پیمایشی وتوصیفی-تحلیلی است که برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین، از روش کتابخانهای(اسنادی) بهره گرفته شده است. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران از جامعه آماری10000 نفری اساتید، کارکنان و دانشجویان ورودی سالهای 91 تا 96 دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان، تعداد 373 نفر محاسبه شد. در این پژوهش از تحلیل سواتSWOT برای شناسایی قوتها و ضعفها، فرصتها و تهدیدها و ارائه مهمترین راهبردهای برنامه درسی چندفرهنگی استفاده شده است. همچنین از مدل استراتژیک SOAR برای تدوین استراتژی توسعه و تشریح قوتها، فرصتها، آرمانها و نتایج استفاده شده است. سپس با استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی، گزینههای مختلف استراتژی شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار گرفت. بهترین استراتژی برای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی این گونه به دست آمد: "برنامههای درسی و سرفصلهای آموزشی را بر اساس تنوع فرهنگی کشور طوری تنظیم کنیم که سیاست"وحدت در حین کثرت" به معنای واقعی اجرا گردد".
کلید واژگان
برنامه درسیبرنامه درسی چندفرهنگی
روش SWOT
روش SOAR
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه آموزشی جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمیدانشیارگروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه آموزشی جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی
شاپا
2252-02522588-6460




