پویانمایی تلویزیونی در ایران: به سوی مدلی برای سیاستگذاری از توصیف مسئله تا تجویز راهکار
(ندگان)پدیدآور
امامی, سید مجیدقائمی, عباسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ادبیات صنایع خلاق یکی از الگوهای پیشرو در سیاستگذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ در دنیا است که تقریباً از ابتدای قرن حاضر در کشورهای مختلف دنیا توسط دولتها و دیگر کنشگران سیاستی در حوزه فرهنگ در حال اجرا است. پویانمایی بهعنوان یکی از قالبهای رسانهای پردرآمد بیشازپیش مورد توجه سیاستگذاران واقع شده است. اما در کشور ما در قدم اول، برای طراحی و اجرای هرگونه سیاست و تصمیم سیاستی، نیاز به شناخت دقیق از وضعیت کنونی برای دستیابی به شرایط مطلوب احساس میشود. این پژوهش برای نیل به این مهم، به صورتبندی دقیق و علمی از مسائل سیاستی و راهکارهای ممکن دستیابی به شرایط مطلوب تولید انبوه پویانمایی تلویزیونی در ایران از طریق مصاحبه با خبرگان این عرصه و تحلیل مضمون آن، پرداخته است. در نتایج این تحقیق در جستجوی عوامل بازدارنده و موانع پیشرفت پویانمایی به سه مؤلفه اصلی دست یافتیم؛ از یکسو اشتباهات و ضعفهای سیاستگذاران و مدیران این عرصه باعث ایجاد آفتها و بروز مسائلی شده، و از سوی دیگر تولیدکنندگان و دیگر کنشگران خصوصی نیز دچار ضعفهای بنیادین هستند که توانایی و قوت رشد را از دست دادهاند، و همچنین عوامل ساختاری که ریشه در فرهنگ و ساختارهای اجتماعی دارند نیز مزید بر علت شده است. راهکارهای ارائهشده توسط نخبگان به ۶ دسته اصلی با عنوانهای ایجاد متولی کلان، بازار آزاد، اصلاح نظام آموزشی، پژوهش و ایجاد شتابدهندهها دستهبندی شدند که در نهایت، این تحقیق مدلی مطلوب برای سیاستگذاری پویانمایی تلویزیونی در ایران با استفاده از نکات ارائهشده در مصاحبهها ارائه کرده است.
کلید واژگان
پویانماییسیاستگذاری فرهنگی
صنایع خلاق
صنایع فرهنگی
سیاست هنری
انیمیشن
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
استادیار گروه فرهنگ و دولت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلامدانشجوی کارشناسی ارشد معارف اصلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
شاپا
2252-02522588-6460




