کارکرد روایی (مربع معنایی) در تابلوهای «نماز»، «مجنون»، «میثاق خون» و «حضرت علیاکبر» اثر خشایار قاضیزاده
(ندگان)پدیدآور
عباسی, علینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تحلیل گفتمانی تابلوهای خشایار قاضیزاده تلاش بر این است تا از نشانههای منفرد، کلان نشانهها، خرد نشانهها و یا مجموعهای از نشانه¬ها عبور کنیم تا بتوانیم به ورای نشانه¬ها یعنی آنجائی که نشانه¬ها با یکدیگر تعاملبرقرارمی کنند برسیم. تا بتوانیم به خوانشی گفتمانی دستیابیم. بدینمنظور، علاقهمند به ظاهر شدن معنا در گفتمان¬های هنری، هدف این مقاله چگونگی ظاهر شدن معنا به کمک مقوله¬های بنیادین کلام یعنی «مربع معنائی» در این تابلوهاست؛ و در ادامه بومیسازی نظریههای تحلیل گفتمان در این حوزه است. می¬خواهیم بدانیم که گفته¬پرداز این تابلوها از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده است و چگونه این نشانههای منفرد را به یک نظام منسجم معنائی تبدیل کرده که یک معنای واحد از آن تولید میگردد. نشانه-معناشناس بر این باور است که نشانه بهتنهایی فاقد معناست و معنا از رابطة بین نشانه¬ها حاصل میشود. با این توصیف می¬توان بهدرستی گفت که نشانه–معناشناس به ظاهر شدن معنایی که از میان شکلهای زبانی دریافت شده است علاقه نشان می¬دهد؛ و در واقع، می¬توان گفت که او به ظاهر شدن معنا از میان گفتمان¬های که معنی را ظاهر می¬کنند، از میان گفتمان¬های که معنی را انتقال می¬دهند و همکاری مبهمی را فراهم می¬کنند علاقهمند است. در حقیقت نشانه-معناشناسی تلاشدارد بهصورت روشمند ابعاد کلام را موردمطالعه قرار دهد. یکی از ابعاد کلام همان «مربع معنایی» در کلام است.
کلید واژگان
مربع معنائیفرهنگ
طبیعت
مرگ
زندگی
شهید
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتیشاپا
2252-02522588-6460




