| dc.contributor.author | عباسی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:48:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:48:37Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:48:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:48:37Z | |
| dc.date.issued | 2015-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-12-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-10-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عباسی, علی. (1394). کارکرد روایی (مربع معنایی) در تابلوهای «نماز»، «مجنون»، «میثاق خون» و «حضرت علیاکبر» اثر خشایار قاضیزاده. دین و ارتباطات, 22(1), 123-144. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-0252 | |
| dc.identifier.issn | 2588-6460 | |
| dc.identifier.uri | http://rc.journals.isu.ac.ir/article_1735.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409529 | |
| dc.description.abstract | <em>در تحلیل گفتمانی تابلوهای خشایار قاضیزاده تلاش بر این است تا از نشانههای منفرد، کلان نشانهها، خرد نشانهها و یا مجموعهای از نشانه¬ها عبور کنیم تا بتوانیم به ورای نشانه¬ها یعنی آنجائی که نشانه¬ها با یکدیگر تعاملبرقرارمی کنند برسیم. تا بتوانیم به خوانشی گفتمانی دستیابیم. بدینمنظور، </em><em>علاقهمند به ظاهر شدن معنا در گفتمان¬های هنری، هدف این مقاله چگونگی ظاهر شدن معنا به کمک مقوله¬های بنیادین کلام یعنی «مربع معنائی» در این تابلوهاست؛ و در ادامه بومیسازی نظریههای تحلیل گفتمان در این حوزه است. </em><em>می¬خواهیم بدانیم که گفته¬پرداز این تابلوها از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده است و چگونه این نشانههای منفرد را به یک نظام منسجم معنائی تبدیل کرده که یک معنای واحد از آن تولید میگردد. </em><em>نشانه-معناشناس بر این باور است که نشانه بهتنهایی فاقد معناست و معنا از رابطة بین نشانه¬ها حاصل میشود. با این توصیف می¬توان بهدرستی گفت که نشانه–معناشناس به ظاهر شدن معنایی که از میان شکلهای زبانی دریافت شده است علاقه نشان می¬دهد؛ و در واقع، می¬توان گفت که او به ظاهر شدن معنا از میان گفتمان¬های که معنی را ظاهر می¬کنند، از میان گفتمان¬های که معنی را انتقال می¬دهند و همکاری مبهمی را فراهم می¬کنند علاقهمند است. در حقیقت </em><em>نشانه-معناشناسی تلاشدارد بهصورت روشمند ابعاد کلام را موردمطالعه قرار دهد. یکی از ابعاد کلام همان «مربع معنایی» در کلام است.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 677 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دین و ارتباطات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Religion & Communication | en_US |
| dc.subject | مربع معنائی | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگ | fa_IR |
| dc.subject | طبیعت | fa_IR |
| dc.subject | مرگ | fa_IR |
| dc.subject | زندگی | fa_IR |
| dc.subject | شهید | fa_IR |
| dc.title | کارکرد روایی (مربع معنایی) در تابلوهای «نماز»، «مجنون»، «میثاق خون» و «حضرت علیاکبر» اثر خشایار قاضیزاده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 123 | |
| dc.citation.epage | 144 | |