بررسی رابطة میزان استفاده از رسانههای ارتباطی (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) و گرایش دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به حجاب
(ندگان)پدیدآور
خوشخویی, منصوریوسف زاده, محمد رضاآذریون, پریسانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطة بین میزان استفاده از رسانهها و گرایش دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به حجاب در سال تحصیلی 92-1391 انجام گرفته است. سئوال اصلی این پژوهش آن است که آیا بین میزان استفاده از رسانههای ارتباطی (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) و گرایش دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به حجاب رابطه وجود دارد؟ روش تحقیق، پیمایشی و همبستگی بوده است. از 4436 نفر جامعة آماری، با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان، نمونهای به حجم 354 نفر انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامة محققساختة میزان استفاده از رسانه و گرایش به حجاب بوده است. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی مورد سنجش قرار گرفت و از منظر صاحب نظران مورد تأیید واقع شد و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 93/0 محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از شاخصهای آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین) و از آزمونهای آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون مرکب) برای تبیین دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که میزان گرایش به حجاب دانشجویان را میتوان از روی میزان استفاده از اینترنت، موبایل و ماهواره پیشبینی کرد. هم چنین نتایج گویای آن است که بین میزان استفاده از اینترنت، ماهواره و موبایل با گرایش به حجاب، رابطهای منفی و معنیدار وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان استفاده از هر کدام از این رسانهها بیشتر باشد، گرایش به حجاب کمتر است.
کلید واژگان
رسانهاینترنت
ماهواره
تلفن همراه
گرایش به حجاب
دانشجویان دختر
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همداندانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه بوعلی سینا همدان
شاپا
2252-02522588-6460




