نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسپنجی, امیرعبدالرضاfa_IR
dc.contributor.authorافخمی, حسینعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:48:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:48:26Z
dc.date.available1399-07-09T11:48:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:48:26Z
dc.date.issued2008-08-22en_US
dc.date.issued1387-06-01fa_IR
dc.date.submitted2013-06-16en_US
dc.date.submitted1392-03-26fa_IR
dc.identifier.citationسپنجی, امیرعبدالرضا, افخمی, حسینعلی. (1387). دین و نظریه‌های تأثیر رسانه؛ کنکاشی در متون موثق اسلامی و نظریه‌های رسانه‌ای. دین و ارتباطات, 15(33), 61-86.fa_IR
dc.identifier.issn2252-0252
dc.identifier.issn2588-6460
dc.identifier.urihttp://rc.journals.isu.ac.ir/article_1369.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409471
dc.description.abstract<em>ازآنجاکه برای مقولۀ ارتباطات از دیدگاه فرایندی، تأثیر و اثرگذاری موضوعیت می‌یابد، در این مقاله قصد بر آن است که نظریه‌های تأثیر رسانه‌های همگانی و سیر تغییر و تحولات این نظریه‌ها، انواع و نحوۀ تأثیر بر مخاطبان از طریق رسانه‌ها بررسی شود. درعین‌حال، با عنایت به محتوای متون موثق اسلامی، شامل قرآن و احادیث معتبر که از جانب پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) روایت شده است، در خصوص موضوع تأثیر و اثرگذاری مثبت بر مخاطبان نیز در این مقاله بحث خواهد شد. در حوزۀ مطالعات رسانه‌ای، پژوهش‌ها و مباحث مختلفی در مورد تأثیرات کلی رسانه‌های همگانی بر نگرش، تصورات و رفتار مخاطبان، همچنین عمق و شدت این تأثیرات مطرح شده است که گسترۀ زمانی حدوداً هشتادساله‌ای را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که تقریباً تمام مطالعات مربوط به تأثیر رسانه‌ها، تأثیر رسانه را مفروض می‌دانند، اما در خصوص شدت و قدرت این اثرگذاری، توافق کلی وجود ندارد. از دیدگاه عقل سلیم، رسانه‌های همگانی در حوزۀ اخلاق، اعتقادات و رفتار، دارای برخی تأثیرات‌اند. سیر تاریخی توجه به مقولۀ تأثیر رسانه‌ای از اوایل قرن بیستم و با اعتقاد به تأثیر قدرتمند رسانه‌ها (نظریۀ تزریقی) آغاز می‌شود، سپس به مرحلۀ اعتقاد به تأثیر محدود رسانه‌ها می‌رسیم. ضمن آنکه نظریۀ دومرحله‌ای رسانه‌ها نیز در همین ایام مطرح می‌شود. درعین‌حال، در دهه‌های 1950 و 1960م. مجدداً نظریۀ تأثیر قدرتمند رسانه‌ها طرح می‌گردد. پس از این مراحل، نظریۀ کاشت گربنر، نظریه‌های مک‌لوهان در حوزۀ تأثیر رسانه‌ها، نظریۀ تجربۀ تأثیرهای ترکیبی، مارپیچ سکوت و… در حوزۀ تأثیر رسانه‌ای مطرح شده‌اند.</em>fa_IR
dc.format.extent749
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.relation.ispartofدین و ارتباطاتfa_IR
dc.relation.ispartofReligion & Communicationen_US
dc.subjectاسلامfa_IR
dc.subjectنظریه‌های تأثیر رسانهfa_IR
dc.subjectقرآنfa_IR
dc.subjectحدیثfa_IR
dc.subjectمخاطبfa_IR
dc.subjectرسانه‌های همگانیfa_IR
dc.subjectتبلیغfa_IR
dc.titleدین و نظریه‌های تأثیر رسانه؛ کنکاشی در متون موثق اسلامی و نظریه‌های رسانه‌ایfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue33
dc.citation.spage61
dc.citation.epage86


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد