• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 15, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 15, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دین و نظریه‌های تأثیر رسانه؛ کنکاشی در متون موثق اسلامی و نظریه‌های رسانه‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    سپنجی, امیرعبدالرضاافخمی, حسینعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    749.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ازآنجاکه برای مقولۀ ارتباطات از دیدگاه فرایندی، تأثیر و اثرگذاری موضوعیت می‌یابد، در این مقاله قصد بر آن است که نظریه‌های تأثیر رسانه‌های همگانی و سیر تغییر و تحولات این نظریه‌ها، انواع و نحوۀ تأثیر بر مخاطبان از طریق رسانه‌ها بررسی شود. درعین‌حال، با عنایت به محتوای متون موثق اسلامی، شامل قرآن و احادیث معتبر که از جانب پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) روایت شده است، در خصوص موضوع تأثیر و اثرگذاری مثبت بر مخاطبان نیز در این مقاله بحث خواهد شد. در حوزۀ مطالعات رسانه‌ای، پژوهش‌ها و مباحث مختلفی در مورد تأثیرات کلی رسانه‌های همگانی بر نگرش، تصورات و رفتار مخاطبان، همچنین عمق و شدت این تأثیرات مطرح شده است که گسترۀ زمانی حدوداً هشتادساله‌ای را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که تقریباً تمام مطالعات مربوط به تأثیر رسانه‌ها، تأثیر رسانه را مفروض می‌دانند، اما در خصوص شدت و قدرت این اثرگذاری، توافق کلی وجود ندارد. از دیدگاه عقل سلیم، رسانه‌های همگانی در حوزۀ اخلاق، اعتقادات و رفتار، دارای برخی تأثیرات‌اند. سیر تاریخی توجه به مقولۀ تأثیر رسانه‌ای از اوایل قرن بیستم و با اعتقاد به تأثیر قدرتمند رسانه‌ها (نظریۀ تزریقی) آغاز می‌شود، سپس به مرحلۀ اعتقاد به تأثیر محدود رسانه‌ها می‌رسیم. ضمن آنکه نظریۀ دومرحله‌ای رسانه‌ها نیز در همین ایام مطرح می‌شود. درعین‌حال، در دهه‌های 1950 و 1960م. مجدداً نظریۀ تأثیر قدرتمند رسانه‌ها طرح می‌گردد. پس از این مراحل، نظریۀ کاشت گربنر، نظریه‌های مک‌لوهان در حوزۀ تأثیر رسانه‌ها، نظریۀ تجربۀ تأثیرهای ترکیبی، مارپیچ سکوت و… در حوزۀ تأثیر رسانه‌ای مطرح شده‌اند.
    کلید واژگان
    اسلام
    نظریه‌های تأثیر رسانه
    قرآن
    حدیث
    مخاطب
    رسانه‌های همگانی
    تبلیغ

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2008-08-22
    1387-06-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق علیه السلام
    سازمان پدید آورنده
    مربی گروه مطالعات ارتباطی و رسانه‌های جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
    استادیار دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2252-0252
    2588-6460
    URI
    http://rc.journals.isu.ac.ir/article_1369.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409471

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب