تاثیر تمرینات جسمانی پیشرونده و توانبخشی شناختی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی
(ندگان)پدیدآور
رحیمیان مشهدی, مریمشمسی پور دهکردی, پروانهابطحی, مرضیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف از انجام تحقیق حاضر، تعیین تاثیر تمرینات توانبخشی شناختی و جسمانی پیشرونده بر بهبود انعطافپذیری شناختی و رشد اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. روش: در این مطالعه نیمهتجربی،45 کودک کمتوان ذهنی آموزشپذیر با دامنه سنی 8-12سال بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و در دو گروه تجربی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل کواریانس-واریانس یکراهه نشان داد بین میانگین متغیرهای رشد اجتماعی و خطای کل در گروهها تفاوت معنادار نیست (05/0p>). نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری نشان داد میانگین متغیرهای تعداد طبقات و خطای درجاماندگی انعطافپذیری شناختی در گروههای توانبخشی شناختی و تمرینات جسمانی پیشرونده در مرحله پسآزمون بهتر از پیشآزمون و بهتر از گروه کنترل بود (05/0p). نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری نشان داد میانگین متغیرهای تعداد طبقات و خطای درجاماندگی انعطافپذیری شناختی در گروههای توانبخشی شناختی و تمرینات جسمانی پیشرونده در مرحله پسآزمون بهتر از پیشآزمون و بهتر از گروه کنترل بود (05/0pنتیجهگیری: میتوان مهارتهای شناختی و رفتاری کودکان کمتوان ذهنی را از طریق تمرینات توانبخشی شناختی نیز آموزش و ارتقاء داد.
کلید واژگان
تمرینات جسمانی پیشروندهتوانبخشی شناختی
کمتوان ذهنی
رشد اجتماعی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایراناستادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
کارشناس ارشد
شاپا
2476-50232538-5623




