• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کنش‌های اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی

    (ندگان)پدیدآور
    حسین خانزاده, عباسعلیلطیف زنجانی, موناطاهر, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    267.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه­یار بر بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارسا­خوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آن‌ها 30 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برای جمع­آوری داده­ها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمی­نوری و مرادی، 1387) و نسخه نرم­افزاری آزمون مرتب ­کردن کارت­های ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران، 1390) استفاده شد. برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه­یار، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالی‌که گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. یافته­ها: تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس­آزمون بین کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن گروه­های آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توان‌بخشی شناختی رایانه­یار باعث بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن و مؤلفه­های آن‌ها شده است (001/0pنتیجه­گیری: با توجه به نتایج به­دست­آمده روش توان‌بخشی شناختی رایانه­یار با ویژگی­هایی که دارد مثل رنگ صدا، حرکت، بازخورد فوری، افزایش دامنه توجه، افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانش­آموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان تأثیر بگذارد.
    کلید واژگان
    توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار
    کنش‌های اجرایی
    عملکرد خواندن
    نارساخوانی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران.
    کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. رشت. ایران.
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. شاهرود. ایران.

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3791.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407603

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب