| dc.contributor.author | حسین خانزاده, عباسعلی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | لطیف زنجانی, مونا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | طاهر, محبوبه | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:42:46Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:42:46Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T11:42:46Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T11:42:46Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-02-19 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-12-28 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-10-08 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | حسین خانزاده, عباسعلی, لطیف زنجانی, مونا, طاهر, محبوبه. (1395). تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی, 2(7), 27-46. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2476-5023 |  | 
| dc.identifier.issn | 2538-5623 |  | 
| dc.identifier.uri | http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3791.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407603 |  | 
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد. <strong>روش: </strong>روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387) و نسخه نرمافزاری آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران، 1390) استفاده شد. برنامه توانبخشی شناختی رایانهیار، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. <strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پسآزمون بین کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توانبخشی شناختی رایانهیار باعث بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن و مؤلفههای آنها شده است (001/0pنتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده روش توانبخشی شناختی رایانهیار با ویژگیهایی که دارد مثل رنگ صدا، حرکت، بازخورد فوری، افزایش دامنه توجه، افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانشآموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثیر بگذارد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 267 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR | 
| dc.publisher | Payame Noor University, Iran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Neuropsychology | en_US | 
| dc.subject | توانبخشی شناختی رایانهیار | fa_IR | 
| dc.subject | کنشهای اجرایی | fa_IR | 
| dc.subject | عملکرد خواندن | fa_IR | 
| dc.subject | نارساخوانی | fa_IR | 
| dc.title | تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. رشت. ایران. | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. شاهرود. ایران. | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 2 |  | 
| dc.citation.issue | 7 |  | 
| dc.citation.spage | 27 |  | 
| dc.citation.epage | 46 |  |