نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین خانزاده, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorلطیف زنجانی, موناfa_IR
dc.contributor.authorطاهر, محبوبهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:42:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:42:46Z
dc.date.available1399-07-09T11:42:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:42:46Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-28en_US
dc.date.submitted1395-10-08fa_IR
dc.identifier.citationحسین خانزاده, عباسعلی, لطیف زنجانی, مونا, طاهر, محبوبه. (1395). تأثیر توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کنش‌های اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی, 2(7), 27-46.fa_IR
dc.identifier.issn2476-5023
dc.identifier.issn2538-5623
dc.identifier.urihttp://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3791.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407603
dc.description.abstract<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه­یار بر بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارسا­خوان انجام شد. <strong>روش: </strong>روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آن‌ها 30 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برای جمع­آوری داده­ها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمی­نوری و مرادی، 1387) و نسخه نرم­افزاری آزمون مرتب ­کردن کارت­های ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران، 1390) استفاده شد. برنامه توان‌بخشی شناختی رایانه­یار، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالی‌که گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. <strong>یافته­ها:</strong> تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس­آزمون بین کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن گروه­های آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توان‌بخشی شناختی رایانه­یار باعث بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن و مؤلفه­های آن‌ها شده است (001/0pنتیجه­گیری: با توجه به نتایج به­دست­آمده روش توان‌بخشی شناختی رایانه­یار با ویژگی­هایی که دارد مثل رنگ صدا، حرکت، بازخورد فوری، افزایش دامنه توجه، افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانش­آموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان تأثیر بگذارد.fa_IR
dc.format.extent267
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.publisherPayame Noor University, Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسیfa_IR
dc.relation.ispartofNeuropsychologyen_US
dc.subjectتوان‌بخشی شناختی رایانه‌یارfa_IR
dc.subjectکنش‌های اجراییfa_IR
dc.subjectعملکرد خواندنfa_IR
dc.subjectنارساخوانیfa_IR
dc.titleتأثیر توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کنش‌های اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. رشت. ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. شاهرود. ایران.fa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue7
dc.citation.spage27
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد